Di Ambang Ramadhan... Teringat Puasa Zaman Dulu2...


Dua tiga hari ni Ada ketika tersenyum sendirian, ada masa rasa sebak, kekadang timbul perasaan terharu... Dalam masa yang sama, menyorok-nyorok mengesat air mata.... Penangan membaca catatan kawan2 yang penuh nostalgia , pada Ramadhan musim2 yang lalu...Link2 catatan tu ada di dalam segmen NI.

Terimbau kembali nostalgia zaman sebelum menjadi isteri dan ibu... Suasana Ramadhan cukup berbeza dengan hari ini... Kemeriahan Ramadhan di zaman kanak2 cukup meninggalkan sejuta kenangan.. Jika diimbas kembali, berpuasa di zaman kanak2 waktu dahulu cukup mencabar...Masa terasa begitu panjang..Permulaan belajar berpuasa abah akan suruh berbuka pada pukul 12 tengahari..Hari kedua dilanjutkan sedikit hingga ke pukul 1.00 petang..Begitulah seterusnya sehingga saya mula mampu untuk menghabis kan puasa sampai waktu berbuka.. Saya di zaman kanak2 bertubuh kecil dan kurus.. Mungkin atas faktor itulah abah tak sampai hati melihat saya seperti orang yang kebuluran tak bangun dan melepek.. Nak menanti waktu berbuka , sempat terbaring dulu di tepi dapur....alahai... terasa cukup 'menderita' ketika itu.. Tapi puasa tetap diteruskan.. Yang seronoknya....hari2 biasa kalau mintak apa2 susah nak dapat, tapi di bulan puasa mintak lah apa saja yang teringin, InsyaAllah abah akan penuhi... Selalu kalau puasa ,bila abah nak ke kedai saya dengan adik akan pesan kat abah supaya dibelikan air botol ni...

Kalau tak silap, harganya sekitar 50 sen sahaja...Berbuka hari tu memang terasa sangatlah nikmatnya...Seingat saya lagi, abah pengemar cendol... Mentelah pula cendol mak memang sedap di tekak kami..Jadi sepanjang sebulan Ramadhan setiap petang menu air cendol tak pernah miss.. Teringat pula bila menghantar kuih yang mak buat ke rumah jiran-jiran.. Dari satu jenis kuih, Tau-tau waktu berbuka nanti dah jadi 2, 3 macam kuih... Itulah Budaya hidup berjiran .. Yang paling ditakuti bila ponteng puasa, jangan haraplah berbuka nanti dapat makan sekali ... Maklum saja lah di saat2 begini juadah dari air tangan mak semuanya sedap...setiap hari bertukar menu..saya sangat2 berselera kalau mak buat gulai tempoyak batang keladi, ada pulak sayur kangkung goreng, kekadang mak masak gulai lemak atau tempoyak pucuk ubi... sesekali bila dah jemu kangkung, mak akan suruh saya ke belakang rumah memetik pucuk keledek..Nanti mak akan goreng seperti sayur kangkung...Kecur air liur bila mak masak gulai lemak ikan campur belimbing buluh... Tak lupa juga air tangan mak 'sambal campur' yang berbahankan ikan bilis,terung pipit, pucuk ubi dan tempoyak.. Kalau mak masak bubur lambuk orang pertama yang dia sebut, sayalah... Bubur lambuk memang kegemarann saya lebih-lebih lagi yang mak buat.

Bubur lambuk

gulai ikan campur belimbing buluh

Pucuk ubi masak tempoyak

Abah suka beli ikan terubuk , biasanya mak akan bakar atau goreng sampai keluar minyak ikan, sedap isinya walau banyak tulang..Tapi mak pandai, ada teknik menyiang supaya tulangnya yang bercabang-cabang itu tidak putus menjadi pendek2.

Ikan Terubuk Bakar

Malam pula abah akan ke surau untuk solat terawih.. Bila saya dah menginjak usia remaja baru saya pergi bersolat terawih dengan emak di surau Blok A..Malam2 bulan ramadhan anak-anak jiran meriah dengan mercun dan bunga api...Saya dan adik sekadar menjadi penonton , nak main banga api macam dia orang lain? Jangan haraplah..Abah tak bagi..membakar duit katanya ..tak baik membazir..tapi abah bukan kedekut... sebab kalau mintak benda lain abah bagi je.. Jadi bila sesekali teringin nak rasa main bunga api , saya dan adik akan beli berus dawai halus..Malamnya berus dawai tu kami bakar..nampak lah ala-ala bunga api..Jadilah..dapat macam tu pun kami dah puas hati sangat rasanya . Itu pun kami berani buat bila abah dah ke surau.. Bila 27 Ramadhan, orang sibuk buat pelita likur.., saya dengan adik sekadar tengok sahaja...Takde siapa yang nak tolong buatkan..abang2 duduk jauh..Rumah kami memang tak berpelita likur la.. Lebih-lebih lagi abah tak benarkan memasang pelita likur...sebab dulu2 kalau pasang Likur pada 27 ramadhan kononnya nak terangkan jalan sebab malaikat nak turun..Macam2 kepercayaan orang dulu2..Sebab tu abah tak bagi pasang likur...kalau malaikat nak turun tak payah kita tolong suluhkan pun...

Tapi bila meningkat remaja, dah pandai berdikari , saya cuba buat pelita sendiri guna tin ... Masa ni abah bising juga , dalam bising2 tu dia pesan kalau nak pasang pun biar niat untuk nak terangkan jalan supaya menerangkan orang berulang-alik pergi ke masjid...

Lagi seseminggu nak raya masa ni sibuk la kakak2 menguli tepung buat biskut raya..Masa tu saya paling suka biskut semperit atau dahlia...kuih raya tradisional.. Mak pulak setiap tahun akan buat bahulu... Sayalah Yang jadi tukang tepuk telur ayam . Lepas bersahur mak akan pecahkan 30 biji telur dalam 'pasu' besar... Yang saya tak tahan bau telur tu...kadang2 terpaksa lilit kain untuk nak tutup hidung..Bahananya saya tak berapa gemar makan bahulu..Itu satu bab..Satu bab lagi time nak membakar...Dulu2 bakar bahulu guna sabut kelapa dan arang... Nak mengbereskan satu pasu telur tu mau lah berair mata dek kerana asap, kadang2 tekak rasa kering semacam.. geram..geram nak teguk air..nampak air paip pun sedap macam nampak air oren..

Kakak2 dan abang2 waktu ni ada yg dah berumah tangga, dan ada yang dah bekerja jadi hanya saya dengan adik yang masih tinggal bersama mak dan abah..Sesekali bila semua balik berkumpul suasana berbuka puasa menjadi sungguh meriah... Seronok sangat lah waktu ini, duduk melayan anak saudara walau keletihan berpuasa . Anak-anak buah ni kadang-kadang jadi mangsa 'sakatan' saya...Saya pula seawal 10 tahun dah menjadi 'makcik'.. Anak saudara saya yang sulung ketika itu sangat chubby....

Paling saya teringat-ingat hingga ke hari ini, suasana ketika mengacau dodol.. Dulu rumah kami selalu jadi tempat mengacau dodol..Sungguh meriah..Buat satu kawah kongsi dengan 2,3 orang jiran..Ramai la tenaga 'pengacau', dari pagi sampai ke petang....kadang-kadang membawa ke malam.. Yang paling saya rindu...makan dodol yang baru masak, masih panas, lembik dan di isi atas daun pisang....

Abah akan menyediakan keperluan raya untuk kami empat beranak..Yang lain2 tu dah pandai cari sendiri.. .Setakat baju raya saya dan adik tak jadi masalah, biasanya mak akan jahit sendiri.. Kalau hampir-hampir dekat nak raya abah akan cari tali rapia untuk diukur pada kaki saya dan adik...Sejam dua lagi abah balik bawa dua buah kotak....satu untuk saya, satu untuk adik..isinya , kasut raya...entah berapa kali pula, kami bergaya dengan kasut baru sementara menjelang hari raya.. Dulu2..kalau shopping raya ,Pekan Sehari Kuala Krau memang tersohor... Dari jengka abah akan bermotor hingga ke Rumpun Makmur... Nak ke Pekan Sehari terpaksa pula naik bot menyeberang sungai dengan tambang 50 sen.. sebab itu kami tak dibawa sekali , sekadar membawa ukuran kaki untuk menentukan saiz kasut... Bila dah maju sedikit, di tempat sendiri dah ada pekan sehari, kami jarang lagi berkunjung ke Kuala Krau..

Bila malam raya pula..kakak2 sibuk membantu emak merendang, abah pula biasanya di bantu oleh alang akan melemang...

Seronok ada, sedih lagi la banyak bila diimbau kembali kenangan berpuasa bersama emak dan abah...Kali terakhir berpuasa dengan abah 13 tahun lalu di dalam wad Hospital Bandar Jengka..Patut lah Allah lewatkan jodoh saya ..Rupa2nya Dia nak beri saya peluang bermalam di wad menemankan abah.. Bila waktu bersahur , abah yang tolong kejutkan suruh saya bersahur..Bersahur dalam wad sekadarnya saja..Tapi saya tak kisah..Pernah juga sewaktu berbuka selepas selesai makan abah batuk dan nak muntah..Cepat-cepat saya dapatkan besen kecil untuk tadah muntah abah...Sambil tu saya gosok-gosok belakang abah...Sedih tengok keadaan abah ... Itulah tahunnya saya berpuasa kali terakhir bersama abah..

Dua tahun sudah, di bulan Ramadhan sebulan penuh mak berpuasa di dalam wad.. Bila dah berkeluarga saya tak dapat nak menunggu mak di hospital.. Hanya semalam dua sahaja..Tak macam masa abah sakit dulu..Nasib baik ada De... Selalunya kami adik beradik berpakat membeli makanan dan berbuka beramai-ramai di hospital..Duduk di bawah wakaf , tak kira kalau hari itu hujan kami tetap tunggu..sebab kesian kat emak..Bila berbuka mak akan telek kami dari celahan tingkap .. Kadang2 nampak senyuman manis mak terukir di sebalik cermin tingkap..Kadang-kadang kami pergi dekat tingkap yang dekat dengan katil mak, tanya kalau2 mak inginkan apa2.. Sehari sebelum raya baru mak boleh keluar wad..Tahun tu mak beraya di rumah saya..Itulah kali pertama saya beraya dengan mak di rumah sendiri..Itu jugalah tahun terakhir saya dan adik beradik berpuasa bersama emak...
Al Fatihah untuk ke duanya...

p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam,TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Jahirah berkata…
kisah ramdhan masing2...setiap thn kenangan ramadhan xkan sama dah...
Jahirah berkata…
kisah ramdhan masing2...setiap thn kenangan ramadhan xkan sama dah...
@LeenShamsh berkata…
Ayat terakhir tu T_T terkenangkan masih ade mak dan abah..

semuge ramadhan kali ini lebih baik buat kite semu c'jai ;)
Unknown berkata…
tu dia..sekali dia mengarang..cam nak bt cerpen ni..hihih..kisah nya mmg buat kita ralit kembali ke zaman lampau...indahnya kan...
mama aryan berkata…
salam ramadhan..seronok bila igt puasa zaman kecik2 dulu...hehe apapun pucuk ubi tempoyak tu mmg mabelles! akak sgt suka3..
sal ya berkata…
selamat berpuasa juga ye... mmg banyak kenangan puasa tapi tak mampu nak tulis semua.
azievee berkata…
mak aiii enak2 belaka...yg x tahan ikan terubuk bakar...
Si Matatajam berkata…
Al Fatihah ....Amboi pjgnya kenangan...mmg banyak kan kenangan dgn family ni...
al fatihah..sememangnya kenangan tidak boleh dilupakan..salam ramadhan dr nurul dr segmen yang sama
dieyna berkata…
saya baca setiap patah perkataan... seolah tergambar kenangan itu di depan mata... part yang pling sebak... part ibu dan ayah warded...sedih...
Reena Sidek berkata…
pat mula2 tu seronok kenangan2... bila masuk pat dlm wad terasa sedih...
semoga Allah mencucuri Rahmat keatas kedua2 arwah...
Cendol berkata…
wahhh nostalgic sungguh ni..pnjng cerite nye..em murah nye air sarsi tu 50 posen je sebotol.
RIZZNA berkata…
Kenangan lalu mmg indah d kenang kannn...rasanya kita sprti lbh kurang usianya sbb saya penah minum sarsi tu.

Al-fatehah utk arwah mak & ayah kamu.
dieyna berkata…
datang semula nak mengira komen ni.... :)

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...