Catatan

Tunjukkan catatan dari Oktober, 2011

KISAH BERANI GAGAL PARA TOKOH DUNIA..Anda BERANI..????

Imej
Adakah kita berasa kita telah cukup gagal dalam hidup? Lihat tokoh-tokoh terkenal ini yang juga mengalami kegagalan dalam hidup tetapi bangkit kembali,malah mampu menguasai dunia!!

Ditimpa musibah kerana belakangkan suami

Imej
MAZNAH (bukan nama sebenar), ibu lima anak dan isteri Bahari (bukan nama sebenar), seorang pesara. Hidup mereka tidak mewah,tetapi cukup segala-galanya. Bahari pula sering berulang- alik ke hospital untuk menerima rawatan kerana menghidap penyakit kronik.Suatu hari, dua adik lelaki Maznah datang ke rumahnya dan membawa berita gembira iaitu ingin mengajaknya menunaikan haji.

Tujuh perkara ganjil.

Imej
Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s. w. t. Dia berkata, "Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat."

SYAHID SELEPAS MENGUCAPKAN SYAHADAH

Imej
Suatu ketika tatkala Rasulullah s.a.w. sedang bersiap di medan perang Uhud, tiba-tiba terjadi hal yang tidak terduga. Seorang lelaki yang bernama Amar bin Thabit telah datang menemui Baginda s.a.w.. Dia rupanya ingin masuk Islam dan akan ikut perang bersama Rasulullah s.a.w. Amar ini berasal dari Bani Asyahali. Sekalian kaumnya ketika itu sudah Islam setelah tokoh yang terkenal Saad bin Muaz memeluk Islam. Tetapi Amar ini enggan mengikut kaumnya yang ramai itu. Keangkuhan jahiliyyah menonjol dalam jiwanya, walaupun dia orang baik dalam pergaulan. Waktu kaumnya menyerunya kepada Islam, ia menjawab, "Kalau aku tahu kebenaran yang aku kemukakan itu sudah pasti aku tidak akan mengikutnya." Demikian angkuhnya Amar.

13 Alasan Kenapa Perempuan Enggan Tutup Aurat

Imej
Apakah alasan yang selalu digunakan wanita yang enggan menutup aurat apabila ditegur kesalahan mereka itu...?Ini adalah jawapan yang mungkin kita dengar dari bibir orang2 yang 'liat' untuk mematuhi perintah Allah yang satu ini...

Menjaga batas pergaulan di 'dunia nyata' ...TETAPI cuai di 'alam maya'.....

Imej
Assalamualaikum akhwat sekalian....

ana nak kongsikan disini
terutama batas ikhtilat di ...alam maya

risau dan gusar hati ana melihat ramai kini akhwat yang menggunakan alasan mahu menuntut ilmu dan mahu mendalami agama di group2 yang bercampur lelaki perempuan dengan sewenang-wenangnya berkomunikasi dengan lelaki tanpa ada sebab musabab yang benar-benar kuat.

bila dah tanya soalan
contohnya

'apa pendapat korang pada perempuan yang tak tutup aurat?'

Beza Perempuan Lawa dan Tidak...BETUL KEEEE???

Imej
Harap Maaf..! Gambar adalah sangat2 tidk berkaitan

"Kalau perempuan lawa pendiam
Lelaki akan cakap:: woow, ciri-ciri isteri idaman...
kalau perempuan tak lawa pendiam
Lelaki akan cakap: eh tak reti komunikasi
betul...

Anda di Mata Orang Lain

Imej
Suatu hari seorang penceramah terkenal membuka seminarnya dengan cara yang unik.
Sambil memegang wang RM100, dia bertanya kepada hadirin,

“Siapa yang nak duit ini?”.

SubhanaAllah..Mayat Lemas Tapi Keluar Darah..

Imej
.::: KEMATIAN YANG DICEMBURUI :::.
KISAH ALLAHYARHAM HUZAIFAH (1)



Laporan ini... disampaikan oleh beberapa rakan seusaha yang turut bersama menguruskan jenazah allahyarham Muhammad Huzaifah, 21. Arwah merupakan pelajar Universiti Malaysia Terengganu berasal dari Sabak Bernam, Selangor.

Aku Tahu Aku Memang Keliru

Imej
Sudah lama Abu Jahal bersahabat akrab dengan Abu Dzar Al Ghiffari.
Bahkan sebelum Islam masuk.
Tidak heran, karena keduanya adalah saudagar yang sama-sama mengadu keuntungannya dengan berdagang.
Keduanya terkenal sebagai rakan kongsi dagang yang saling menguntungkan.
Setiap kali Abu Dzar datang ke kota Makkah, ia selalu membawa barang-barang dagangan yang hanya dijual dengan perantaraan Abu Jahal.

Tetapi hari itu alangkah hairannya Abu Jahal,
ketika kedatangan Abu Dzar ternyata tidak disertai dengan barang apapun seperti biasanya. Apalagi wang perniagaan.

“Kau membawa barang dagangan, hai sahabatku,” Abu Jahal yang mempunyai nama asli Amr bin Hisyam ini bertanya.

“Seperti yang kau lihat, tidak,” Abu Dzar menjawab.

“Engkau membawa wang?” tanya Abu Jahal semakin bingung dan hairan.

“Wah, juga tidak.”

Anak Ikan Yang Degil

Imej
Salam singgah ke blog ummuainries ye.... Hari ni nak selitkan satu cerita yang pernah dikisahkan oleh Datuk Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man di salah satu kuliah mingguannya di suatu ketika... Perumpamaan tentang mereka yang tidak mahu menerima kata2 ULAMA..
Bacaan buat mereka yang mahu berfikir..Silakan lah.....

Peringkat Solat dan Lima Jenis Manusia

Imej
Jenis PertamaHari ini, ramai umat Islam yang tidak bersolat, bahkan ramai juga yang tidak tahu hendak bersolat. Ada yang menafikan kewajipan solat. Mereka jatuh kafir sebab itu kadangkala perangainya dengan si kafir tidak ada beza.

ZaujKu ~ Selamat Memasuki Usia Baru

Imej
Alhamdulillah..,
syukur kehadrat Ilahi kerana dengan limpah kasih dan sayangnya
Dia meminjamkan sedikit masa lagi
untuk diri ini meniti kehidupan bersama en. zauj...
dan meminjamkan seketika lagi en.zauj untuk diri ku..
Selamat Ulang tahun Kelahiran En zauj ku....

En. Zauj ku....
Tiada hadiah yang mampu kuberikan selain setitis kasih dan rasa sayang pada mu...
Semoga Baitul Muslim yang terbina ini kukuh hingga ke hujung usia kita..

En.Zauj ku..
Dengan pertambahan usia ini..
moga dirimu sentiasa terpelihara dalam keimanan
dan meningkatnya sifat ketaqwaan..
Semoga bisa terus menjadi suami yang sepanjang waktu dapat memimpin tangan ku...
menjadi zaujku yang selalu meminjamkan bahumu di kala aku berduka..
bisa menjadi abah yang dapat menuntun petera dan puteri kita menjadi zuriat yang soleh dan solehah...

Selamat Ulang Tahun Zaujku...
~ZULKARNAEN ABDULLAH~
Semoga bisa merasa bahagia sepanjang keberadaan mu di sisi kami...

Doakan kami bahagia selamanya

TUDUNG YANG DIPINKAN KE BELAKANG; MENYAMAI BIARAWATI KRISTIAN?

Imej
Soalan;

Salam ust, Saya ada satu kemusykilan berkaitan dakwaan tentang cara pemakaian tudung yang diikat@dipin di belakang leher seperti trend sekarang adalah mengikut cara pemakaian biarawati kristian.Adakah dakwaan itu benar walaupun si pemakai (wanita islam) tidak pernah mempunyai niat sedemikian, hanya pakai tudung dengan meng'pin'kan di bahagian leher bagi menampakkan kekemasan.Harap ust dapat memberikan penjelasan.

~✿Cinta Selepas Nikah (2)✿~

Imej
Awak, Kita tidak berpegangan tangan seperti mereka, melafaz kata cinta berbalas-balasan, bahkan sering ada jarak antara kita, dan wujud pelbagai batasan, Kita ini bercintakah?

KASIH BONDA MEMBAWA KE SYURGA...

Imej
"Hari ini, saya terpanggil bagi berkongsi satu kisah yang sangat menyentuh hati dan naluri saya sebagai seorang yang bergelar ummi, anak dan insan.
Kisah ini adalah perkongsian daripada seorang DJ radio yang menjadi halwa telinga saya di dalam kereta, sepanjang menuju ke pejabat.
Ini adalah kisah benar yang diceritakan oleh rakan beliau yang bertugas sebagai anggota bomba. Mungkin ada juga rakan-rakan di luar sana yang turut mendengar perkongsian ini.

Kisah Seorang Pemuda dan Seekor Syaitan....

Imej
Seorang lelaki muda bangun di awal pagi utk solat subuh di masjid.
Dia berpakaian, berwudu' dan berjalan menuju masjid. Di tengah jalan lelaki itu jatuh dan pakaiannya kotor. Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang ke rumah. Di rumah, dia berganti baju, berwudu', dan, berjalan menuju masjid.

Dlm perjalanan ke masjid, dia jatuh lagi di tempat yg sama! Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah.
Dirumah, dia, sekali lagi berganti baju, berwudu' dan berjalan lagi menuju masjid.

Isteri ... Tak Mahu ke Jadi Begini..?

Imej

Kenangan Seorang Anak....

Imej

KISAH YANG SANGAT MEMILUKAN...!...

Imej
Gambar hiasan

JANGAN Hidupkan Penghawa Dingin ....

Imej

9 Sebab Hati Tidak Bahagia

Imej

Minum Susu Kambing...??Tengok Kelebihannya..

Imej