Catatan

Tunjukkan catatan dari Ogos, 2011

JIN Menganggu Perbualan Telefon Rancangan TV!

Imej
✿◕__◕✿......CUBA TONTON VIDEO NI HINGGA KE AKHIR....


Subhanallah....
Serius...meremang bulu roma sewaktu mendengar jin tu ketawa..
Kisahnya....seorang wanita yang menghubungi sebuah rancangan televisyen untuk bertanyakan pendapat, tetapi beliau telah diganggu oleh jin...Alhamdulillah ustaz tersebut berjaya mengusir jin itu, melalui telefon!
Maha Suci Allah..

✿◕__◕✿..
"SAAT AKU MENYAMPAIKAN SUATU KEBAIKAN KEPADAMU, BUKANNYA AKU HENDAK MEMBERIKAN NASIHAT AKAN KEKURANGANMU SAHABAT..TAPI AKU SEKADAR MENJADIKAN DIRIMU SEBAGAI PERANTARA, AGAR NASIHAT ITU SAMPAI KEPADA DIRIKU."MENGARAHKAN WAJAH KE CERMIN, BUKAN BERERTI MENCARI-CARI KEKURANGAN CERMIN, NAMUN HAKIKATNYA ADALAH MENCARI KEKURANGAN DIRI UNTUK DIPERBETULKAN AGAR LEBIH BAIK, DENGAN "perantaraan cermin"

Sekadar Kunang-kunang..

Imej
n

Ku minta pada ALLAH, setangkai bunga segar...

Imej
Aku minta pada ALLAH, setangkai bunga segar
DIA berikan kaktus yang berduri..
Aku minta pula
kupu-kupu
DIA berikan ulat..
aku sungguh kecewa
dan bersedih..
namun tak lama kemudian...

kaktus itu berbunga indah sekali..
dan ulat itu
menjadi kupu-kupu yang sangat cantik.....

kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari,

DIA datangkan hujan petir & kilat...
kita bersedih
dan tertanya-tanya,
ke mana menghilangnya
matahari..
rupa-rupanya, ALLAH nak hadiahkan
kita
pelangi yang sungguh indah....

.

begitulah
ALLAH mengasihi kita...
kadang-kadang ALLAH
tak berikan kepada kita
apa yang kita nak
kerana
ada yang lebih baik untuk kita...
......Wallahua'lam....
Readers yang budiman..
YAKINLAH...
di setiap kesulitan yang kita lalui ada kemudahan yang menanti....
Allah tidak akan menzalimi hambanya...
Setiap dari kita telah disediakan ujian mengikut kemampuan diri masing-masing..
dan ALLAH tak akan menguji kita dengan ujian tersebut andai kita tidak mampu...

Berhenti mengeluh...
Usah dipersoal..'Mengapa aku.…

Bila Hati 'di Usik'..

Imej
Bibir yang cantik belum tentu kepunyaan orang yang berhati cantik juga...

Isteriku Menulis di atas PASIR dan BATU

Imej
Sebuah kisah tentang sepasang suami isteri yang sedang berjalan melintasi gurun pasir. Di tengah perjalanan, mereka bertengkar dan suaminya mengherdik isterinya dengan sangat keras. Isteri yang diherdik, merasa sakit hati, tapi tanpa berkata-kata, dia menulis di atas pasir : HARI INI SUAMIKU MENYAKITI HATIKU.




FAKTA BENAR ..GEMPAR...!!!~ Ibu2 Hamil dan Pemegang Kad Kencing manis diLarang MEMBACANYA...

Imej
Assalamualaikum..
Sebelum meneruskan bacaan tentang FAKTA BENAR di bawah ini pastikan anda berada jauh dari sebarang tiang atau dinding..Ini bagi mengelakkan anda menghantukkan kepala ke dinding atau tiang tanpa anda sedar..

Siapa Wanita Cantik?

Imej
Wanita Cantik ialah:~



"Mana Mak?'

Imej
Assalamualaikum ...... …..Untuk tatapan dan renungan insan bergelar anak-anak dan mak-mak….Hayati secebis kisah yang meruntun hati kecil ini...semoga ianya tidak berlaku kepada kita ya………..Kisah yang menggamit rasa rindu pada arwah Bonda saya yang tersayang....

Bila Perempuan yg TAK SUKA TUTUP AURAT Mula Menutup Auratnya dgn Sempurna?

Imej
Adik : abg thu x bila perempuan yg TAK SUKA TUTUP AURAT mula menutup auratnya dgn sempurna?

Abg : masa haji kot adik.......

Adik : salah...cuba teka lagi......,

Nuzul Quran

Imej
Sejarah al-Quran:Antaraperistiwa agung dalam sejarah umat Islam di bulan Ramadan ialah turunnya kitab suci al-Quran atau disebut Nuzul al-Quran.Ia dirakamkan dalam al-Quran, melalui firman Allah yang bermaksud: “Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, danmenjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaan antara yang benar dan yang salah.” (Surah al-Baqarah, ayat 185)Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, di Gua Hira’ tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad saw.Al-Quran merupakan mukjizat yang paling besar yang dikurniakan kepada Nabi saw. Kita hendaklah beriman dan mempercayai isi kandungan al-Quran. Beriman dengan al-Quran merupakan salah satu dalam Rukun Iman.

Mata-mata yang Tidak Akan Menangis

Imej
“Semua mata pasti akan menangis pada hari kiamat kecuali tiga mata: mata yang bangun malam di jalan Allah, mata yang menangis karena takut kepada-Nya dan mata yang tidak pernah melihat hal-hal yang diharamkan oleh Allah”.

Semoga kita pemilik sepasang mata yang tergolong dalam golongan mata yang tidak akan menangis di akhirat kelak.

Aksi2 Dak Kucing...

Imej
Terlihat satu post di FB berkaitan seorang wanita telah di denda RM 400 kerana menganiaya kucing..Tak baca pun berita tersebut..tak sanggup...
Seperkara lagi tentang kucing juga di FB..di potong kakinya kerena mencuri ikan..
sungguh menyesal saya terpandang akan gambar tersebut walaupun sekilas lalu...
Teringat-ingat selepas itu...Kasihan sungguh...
Aduhai ... mengapa ada manusia sezalim itu...
Tidak dapat membayangkan apakah yang ada dalam fikirannya ketika melakukan perkara sedemikian...
Mungkin kepuasan yang tidak terhingga dapat melampiaskan dendam pada seekor kucing..

Ah..apalah sangat nilai seekor kucing..
sedangkan bayi sendiri pun boleh dibuang ,
dibunuh dan dicampak dimerata-rata....

Dua kisah di atas menyebabkan saya rasa terpanggil
untuk menulis n3 berkaitan kucing-kucing peliharaan saya...


gambar di copy dari en.google..


Di bawah ini adalah kucing kesayangan anak-anak saya...
Tak banyak.., cuma dua ekor sahaja...
Mereka ni jadi penghibur kami sekeluarga...

Kalau Hati Baik, Wajah Sentiasa Cantik ..

Imej
"Mengapa dia tidak faham rintihan hati aku?" keluh seorang sahabat rapat kepada saya. "Bukan aku tidak cinta, tetapi tolonglah berhias diri," tambahnya lagi."Mengapa? Teruji sangatkah?""Apa tidaknya... di pejabat aku berdepan dengan berbagai-bagai wanita. Semuanya berhias dan berwangi-wangian."

OGHE KLATE KO..????

Imej
Acu tra teh.. Belaja Kechek Kelate

KAMUS VERSI KELATE

betina - tino (Ttee-nor)
berjalan - jale (Jjaa-ley)
bermain - maing (Mmaa-eng)
perbualan - buale (Bbua- ley)
pemerintahan - meritohe (Mme-ghi-toh-he)
contoh ayat:

“Toksoh buak peghanga po kegho, tokleh napok Ttino lalu”
- Tak usah buat perangai serupa kera, tak boleh nampak perempuan lalu.

“Maghi kito gi Jjale ghumoh pok peng, che buleh duik Ghhayo”
- Mari kita pergi berjalan rumah pak arifin, ada ‘chance’ boleh duit raya.

Aku Membacanya Dengan Air Mata....

Imej
"Abang, Tunggu Mak di Syurga Ya.."


Mak pandang jenazah abang yang terbaring kaku. Walaupun muka sembap, perut membusung, namun mak nampak ketenangan pada wajah abang.Mak ambil pisau.

Mak potong baju-T yang tersarung pada tubuh abang, baju terkahir yang abang pakai, Mak terpaksa potong kerana kerana baju itu tidak muat untuk melalui perut abang yang 'buncit
Tapi, mak akan simpan baju itu. Mak tak cuci, sesekali boleh mak cium baju itu, sekadar pengubat rindu di hati. Kemudian abah kendong tubuh abang ke pangkin yang telah disediakan. Lalu abah dan mak mendikan jenazah abang. Hanya kami berdua. Mak tak mahu orang lain. Biar tangan abah dan mak yang menjiruskan air buat kali terakhir pada tubuh kecil abang.
Mak nampak anak mata abah, berkaca-kaca, setitis dua air matanya tumpah, mengalir di pipi, tapi cepat-cepat abah sapu dengan lengan sasanya.
Setelah abang dimandikan, mak bantu abah kapankan jenazah abang. Pun hanya kami berdua juga. biar tangan k…

Buah Tangan Untuk PEROKOK..

Imej
Assalamualaikum...

Alhamdulillah ... Masih dapat menikmati Bulan Ramadhan yang penuh barokah ini.... Berapa ramai di kalangan kita yang bersama meraikan ramadhan 1431 ... dan ketika Ramadhan 1432 mereka telah hilang dari pandangan kita... Kalau setahun sudah mungkin masih ada Pak Long, Mak Ngah ,Pak Cik ,atau Kak Chik bersama-sama bersolat tarawih, tapi kali ini kelibat mereka telah tiada disebelah ketika bertarawih...

Bagi kita yang masih diberi peluang keemasan ini, bersyukurlah...Jaga kesihatan, supaya kita dapat melakukan ibadah sebaik mungkin...Kepada perokok-perokok, inilah masanya untuk anda BERUBAH...Segalanya bergantung atas kemahuan dan kehendak diri sendiri.. Atau mungkin dah terhantuk baru nak tergadah....Bila keadaan sudah parah dan membarah penyesalan seribu tahun pun sudah tidak membawa erti lagi...Tiada satu pun kebaikan yang kita perolehi daripada ROKOK..Sebab itu para ulama mengisytiharkan rokok itu HARAM...
Rokok terbukti mengandung berbagai-bagai jenis bahan kim…

Keistimewaan dan Peristiwa2 Penting Yang Berlaku di Bulan Ramadhan

Imej
Pembebasan Kota Makkah berlaku pada Bulan Ramadhan
Banyak sekali kekhususan dan keistimewaan serta peristiwa-peristiwa penting yang berlaku di bulan Ramadhan, berikut beberapa diantaranya :

Tingkat 60

Imej
Ada tiga orang sahabat si A, si B dan si C, yang tinggal serumah di sebuah apartment setinggi 60 tingkat. Pada suatu petang setelah tamat bertugas mereka ini telah kembali dari bertugas untuk pulang ke rumah.Dilihatnya ramai orang sedang berkerumun di depan lif. Rupanya bekalan elektrik terputus dan lif tidak berfungsi….si A : Macamana ni…rumah kita lak atas sekali?si B : Aduhhhh…bikin bingung kepala, nak panjat tangga larat ke..?si C : Aku rasa baik kita panjat tangga aje…kita pun tak tahu bila agaknya elektrik ada baliksi A : Aku ada satu idea, kita panjat tangga sambil bercerita, tapi kita kena bercerita yang sedih aje, sebab kalau kita buat cerita lawak…kita akan terasa sesak nafas sebab kita ketawa…biar kita serius dengar cerita.Mereka pun bersetuju, so mereka mulalah melangkah kaki memanjat tangga untuk ke tingkat 60.

Tentang keutamaan Ramadhan

Imej
Nabi bersabda:‘”Aku melihat seorang laki-laki dari umatku terengah-engah kehausan, maka datanglah kepadanya puasa bulan Ramadhan lalu memberinya minum sampai kenyang ” (HR. At-Tirmidzi, Ad-Dailami dan Ath-Thabarani dalam Al-Mu’jam Al-Kabir dan hadits ini hasan).“Shalat lima waktu, shalat Jum’at ke shalat Jum ‘at lainnya, dan Ramadhan ke Ramadhan berikutnya menghapuskan dosa-dosa yang dilakukan di antaranya jika dosa-dosa besar ditinggalkan. ” (HR.Muslim).Jadi hal-hal yang fardhu ini dapat menghapuskan dosa-dosa kecil, dengan syarat dosa-dosa besar ditinggalkan. Dosa-dosa besar, yaitu perbuatan yang diancam dengan hukuman di dunia dan siksaan di akhirat. Misalnya: zina, mencuri, minum arak, mencaci kedua orang tua, memutuskan hubungan kekeluargaan, transaksi dengan riba, mengambil risywah (uang suap), bersaksi palsu, memutuskan perkara dengan selain hukum Allah.Seandainya tidak terdapat dalam bulan Ramadhan keutamaan-keutamaan selain keberadaannya sebagai sala…

'Dia' Dalam Kenangan..

Imej
Terkenangkan seorang teman ..., lantas saya menukilkan sedikit coretan di sini...Entah kenapa ingatan padanya tiba-iba terimbau..Dia yang telah agak lama tidak saya temui..Kalau tidak salah ingatan saya terakhir kali bersua muka awal tahun 2010 ketika kami sama-sama terlibat dengan mesyuarat.

Setelah lama tidak bertemu , April lalu saya diberitakan dia sedang bertarung dengan penyakit barah tahap 4..Terkejut dengan berita itu lantas saya mencapai telefon lalu menghantar mesej bertanya khabar.Saya ingat lagi hari itu tarikhnya bersamaan dengan 19 April 2011..Kesal pula rasanya selepas itu, kerana tidak bercakap sendiri dengannya.Mesej saya tidak dibalas terus seperti kebiasaan..dalam fikiran saya, memang dia benar-benar bertarung dengan penyakitnya.

Suatu pagi, 22 April 2011 saya menerima mesej masuk dalam kotak inbox telefon..

POHON ANEH.....????

Imej
Pohon-pohon Berbentuk Unik


Pernah melihat pohon-pohon yang berbentuk agak unik dan aneh ..????Mari kita lihat ciptaan ALLAH di bawah ini ....SUBHANALLAH...ada pelbagai bentuk....



Pokok Baobab boleh tumbuh membesar setinggi 100 kaki (30 m) dan lebar 35 kaki (11 m) : Batangnya yang bengkak sebenarnya tempat simpanan air - pokok Baobab boleh menyimpan sebanyak 120,00 liter air untuk bertahan dalam keadaan yang sangat kering.



seorang petani Axel Erlandson ,telah memangkas, membentuk dan mencantum pohon menjadi bentuk yang hebat dan dipanggil "Pohon Circus." Selepas bertahun-tahun, hasilnya ialah pokok-pokok yang berbentuk unik sekali.



"Pohon Bakul" enam pokok sycamore ditanam dalam lingkaran dan kemudian dicantum bersama untuk membentuk pola berlian yang menyerupai bakul..



spesies yang paling terkenal dari Banyan, dipanggil Pokok Bo iaitu Pkoko Sri Maha Bodhi di Anuradhapura, Sri Lanka.



pokok gergasi ini tidak akan ditemui di tempat lain kecuali di Socotra …

Hati-Hati mengejar SUNAT..Bimbang2 mendapat DOSA

Imej
Alhamdulillah.., sepanjang menghadirkan diri bersolat terawih di awal-awal Ramadhan ,masjid cukup meriah dengan para jemaah....Tak kurang juga jemaah di kalangan muslimat, makcik-mak cik, kakak-kakak, adik-adik dan anak-anak ramai memenuhi ruang masjid...

Solat terawih pula di buat 8 rakaat, jadi tidak lah terkejar-kejar sangat untuk menghabiskannya...Selepas rakaat keempat, terawih dihiasi pula dengan Tazkirah dari Pak Ustaz...Syukur..dapat lagi setitis ilmu..

Terawih diakhiri dengan solat witir 3 rakat 2 salam, atau kekadang dilakukan 3 rakaat dengan 1 salam...Sesetengahnya pulang melakukan witir di rumah atau mungkin selepas melakukan Qiam di rumah sebelum sahur..

Setelah usai berterawih kami paara jemaah berduyun-duyun meninggalkan masjid... Tetapi SEDAR tak kita MUSLIMAT sekalian...satu perkara yang mungkin di anggap remeh... Melakukan solat Sunat Terawih adalah sesuatu yang baik tetapi yang tidak bagusnya kita sebagai MUSLIMAT keluar rumah, apatah lagi menuju ke masjid dalam keada…

Nama-nama Lain Bagi Ramadhan

Imej
MENGENALI RAMADAN



- Ramadan adalah bulan yang kesembilan dalam tahun hijrah kalendar Islam.
- Ramadan bermaksud ”sangat panas atau membakar” – ia bermaksud bulan membakar dan menghapuskan dosa-dosa orang yang berpuasa.

Nama-nama lain bagi Ramadan
1. Syahrul jihad
– Disebut syahrul jihad kerana pada bulan Ramadhan, banyak peristiwa jihad yang berlangsung dalam sejarah umat Islam. Ketika pertama kali puasa diwajibkan, saat itu juga terjadi perang Badar. Jihad qital pertama yang menorehkan prestasi emas bagi umat Islam generasi pertama. Selanjutnya, pada tahun 10 H terjadi jihad yang sangat luar biasa. Fathu Makkah. Inilah penaklukan paling indah dalam sejarah umat manusia. Penaklukan tanpa korban jiwa. Kemenangan besar tanpa tetesan darah! Sepuluh ribu pasukan Islam yang dipimpin oleh Rasulullah memasuki Makkah dengan tenang, menang tanpa perlawanan.

Demikian pula sejarah umat Islam berikutnya. Kurang lebih 650 tahun kemudian, Perang Ain Jaluth juga terjadi pada bulan Ramadhan. Pa…

.....:Makluman:....

Imej
Assalamualaikum.., Salam Ramadhan...

Berharap semoga para readers yang budiman dapat menjalani ibadah puasa dengan sesempurna mungkin ya.. Di sini saya ingin membuat sedikit makluman kepada readers sayang..Saya telah menambah 'alat' di dalam blog ummuainries...

Select Language adalah alat yang membolehkan readers 'mentranslate' blog ini ke dalam beberapa bahasa... Seronok pula ketika diri mencuba alihkan bahasa Melayu yang digunakan oleh blog ini ke dalam bahasa Arabic, English, Hindi, Chinese French dan Indonesia..Kepada readers yang fasih berbahasa Arab terutama rakan-rakan yang berada di Timur Tengah boleh la translate blog ini ke dalam bahasa Arab dengan memilih Arabic..
Atau reader yang ada kemahiran bahasa-bahasa lain boleh mencubanya ya...

CARA2NYA :~

Solat Sunat Terawih : Hikmah dan Cara Menunaikannya

Imej
Tarawih adalah kata jamak bagi tarwihah, ertinya berhenti rehat. Qiyam Ramadhan ini dilakukan dengan setiap empat rakaat berhenti rehat, maka empat rakaat itu dipanggil satu tarwihah. Kalau sembahyang itu 20 rakaat, maka akan ada lima tarwihah, atau mengikut nahu Arab lima tarawih. Tidak ada hukum untuk berehat. Seseorang boleh sahaja terus sembahyang hingga habis, tanpa berhenti.CARASolat sunat tarawih atau qiyam Ramadhan dilakukanselepas solat Isya. Biasanya solat terawih ini dilakukan 20 rakaat tapi kalau yang kurang mampu boleh melakukan sebanyak 8 rakaat sahaja.Solat tarawih dilakukan dengan setiap dua rakaat satu salam. Selepas membaca bacaan wajib iaitu Fatihah, sunat membaca sebarang ayat atau surah daripada Quran, tidak kira pendek atau panjang, atau berulang-ulang, asalkan bacaan itu betul dan solat ini dibuat dengan cermat.HlKMAHSolat sunat tarawih (Qiyam Ramadhan) dilakukan pada malam Ramadhan, secara berjamaah. Solat ini dilaksanakan dengan “berehat-rehat”, kerana…

TAHUKAH ANDA...?

Imej
Ngauman singa boleh kedengaran sejauh tiga kilometer.



Kanggaru sebenarnya tidak boleh melompat
jika ekornya tidak menyentuh bumi. Ekornya bertindak sebagai topang
semasa haiwan itu melompat.




Jantina kura-kura boleh dikenalpasti berdasarkan bunyi yang
dihasilkan. Kura- kura jantan mengeluarkan bunyi garau sementara
betina menghasilkan bunyi yang berdesir




Badak air mampu berlari lebih pantas daripada manusia.




Buaya tidak boleh menjelir dan menggerakkan lidahnya kerana organ
itu melekat pada lelangit.




Haiwan yang paling banyak di muka bumi adalah semut. Nisbahnya
adalah satu juta bagi setiap orang.




Gajah Afrika hamil selama 640 hari.




Bukti Kehebatan Ramadhan

Imej
Kenangan Badar Kubra



Kemenangan di perang badar hasil daripada pejuang islam sanggup berlapar kerana Allah..

Tarikh keramat 17 Ramadhan adalah satu ulang tahun kejayaan yang tentunya menjadi kenangan manis kepada seluruh umat Islam sejagat. Tarikh di mana bertembungnya dua pasukan yang mempunyai dua visi yang berlainan ; satu pihak ingin mencari keredhaan Allah SWT manakala satu pihak mencari keredhaan dunia. Allah SWT ternyata menyebelahi hamba-hambaNya yang sabar dengan menurunkan pertolongan yang tidak sama sekali terduga oleh akal manusia. Nyata sekali betapa besarnay kudrat manusia, jika berdepan dengan kekuatan taqwa dan iman, ia terlalu rapuh dan terlalu mudah untuk ditewaskan. Siapa lagi yang dapat menyangkal pertolongan Allah di sebalik kemenangan 313 tentera muslim menentang kemaraan hebat 1000 orang tentera kuffar yang lengkap dengan peralatan tenteranya? Siapakah yang berani menidakkan keajaiban yang berlaku apabila kaum muslimin yang tidak bersedia pun untuk be…

Jadual Waktu Berbuka dan Imsyak 1432H / 2011 M..

Imej
Seluruh PerlisKedahZon 1-Daerah Kota Setar, Kubang Pasu dan Pokok SenaZon 2 -Daerah Pendang, Kuala Muda dan YanZon 3 -Daerah Padang Terap, Sik dan BalingZon 4 -Daerah Kulim dan Bandar BaharuZon 5 -Daerah LangkawiZon 6 -Puncak Gunung JeraiPulau PinangSeluruh Negeri Pulau Pinang

Pilih Yang Mana Satu..? Selamat BERBUKA..

Imej
Anda Bagaimana?????
Biarlah bijak dalam membuat PILIHAN....
Selamat Berbuka kepada muslimin dan muslimat yang sedang menjalani ibadah puasa...

Bingkisan di Pagi 1 Ramadhan..

Imej
Salam Ramadhan....
Ramadhan datang.....
Ramadhan pergi....
Silih berganti...
Kini ramadhan datang lagi..
Tapi apalah erti..
Ramadhan tahun ini ,
tanpa emak yang kita kasihi..
Buat pertama kali..
Ramadhan kita sepi..
Tanpa emak disisi..
TAPI..
Jangan kita biarkan ramadhan ini
berlalu pergi, tanpa kemanisan ibadah
yang penuh Rahmat
pada bulan yang penuh barokah ini..
Moga Ramadhan kali ini
akan menjadikan kita hambaNya
yang penuh taqwa, tawadhuk,ikhlas dan redha
di atas ketentuanNya..
Moga Ramadhan ini lebih bermakna
dalam kita menghayati
erti Ramadhan
yang sebenarnya..
..:INSYAALLAH:..

Sebaik mata menatap, dan hati membaca bait demi bait kata-kata di atas
hati saya tiba-tiba diulit rasa sayu...
Seusai membacanya tanpa sedar kelopak mata telah panas digenangi air
gugur satu persatu..
Saya cuba menahan rasa sebak..
Walau air mata telah terhenti
tetapi hujan di hati saya tetap terus mencurah...
Ingatan pada bonda bertali arus tiba-tiba..


P/s : Mesej yang masuk ke kotak inbox telefon di p…

Khasiat Kurma

Imej
Pohon Kurma...Buah kurma yang fresh memang sedap rasanya..

Sahabat-sahabat blog dan pembaca budiman.....Apakah yang terbayang dibenak kita menjelang berbuka puasa ?

Mencari Keberkatan Dalam Bersahur

Imej
Bismillahirrahmanirrahim…

Alhamdulillah...Allah pertemukan lagi kita dengan bulan Ramadhan yang penuh barakah ini..Bulan seribu rahmat...Semoga kita dapat menjalani ibadat puasa dengan sempurna.
Rasulullah SAW amat menganjurkan umatnya agar bersahur kerana terdapat keberkatan pada waktu itu. Sabda baginda SAW :
“Bersahurlahkamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan.”– Hadis riwayat al-Bukhari .
BERDASARKAN beberapa hadis Rasulullah s.a.w., hukum makan sahur adalah sunat. Dalam riwayat Abdullah bin al-Haris, salah seorang daripada sahabat Rasulullah s.a.w. telah menceritakan ketika beliau masuk ke rumah Nabi, Baginda sedang bersahur lalu bersabda:
"Sesungguhnya (sahur itu) mempunyai berkat yang diberikan Allah kepada kamu sekalian, maka janganlah kamu meninggalkannya."

Sahur ialah makan selepas waktu dinihari sehingga sebelum terbit fajar bagi orang-orang yang hendak berpuasa pada bulan Ramadan atau pada bulan-bulan yang lain.Antara hikm…