Catatan

Tunjukkan catatan dari Disember, 2011

~✿ Wahai Isteri...Renung-renungkanlah.... ✿~

Imej
Seorang Isteri, sudah tentu ingin kan yang terbaik dari seorang suami...
Ada ketikanya pengharapan itu
mungkin sesuatu yang di luar kemampuan seorang suami...
Isteri....,
Biarkan suami di dalam dirinya... menjadi diri sendiri..
Jangan didesak mereka agar terperangkap di dalam diri orang lain...
andai ada kekurangan itu perkara biasa..
Itulah perkahwinan.
.bersifat melengkapkan antara satu sama lain..
Keberadaan yang lain untuk menampung kekurangan yang lain...
Sama-sama membetulkan ..
sama-sama menegur..
sama-sama menasihati ...
sama-sama muhasabah diri..
dan Menerima diri pasangan masing-masing seadanya...



Mungkin Kisah ini dapat membuka minda ....

PESAN ROH KEPADA MANUSIA

Imej
Daripada Abu Nu'man

Apabila roh keluar dari jasad,
ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam
sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia.
Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata :

"Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut". Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu : "Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh".

Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu :

"Demi Allah, wahai orang yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh" . Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan dii…

Ke mana Roh Akan Pergi

Imej
Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi
setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A: "Roh itu menuju ketujuh tempat:-

~✿..Cinta Selepas Nikah (5)..✿~

Imej
Wanita 1 : Betul U sayang I ??
Lelaki : Ye sayang, I tak tipu.
Wanita 1 : U nie, jangan laa pegang2 I..
Lelaki: I pegang sikit je sayang..
Wanita 1 : Tak nak laa.. Kalau terlanjur macam mana?
Lelaki : Kita kahwin laa.. I jumpa keluarga u ..
Wanita 1 : Betul? U nak kahwin dengan I?
Lelaki : Betul sayang.. Sumpah.. u diam je . jangan cakap apa-apa.
I pegang sikit je.boleh ye sayang??

Setahun selepas itu. . .

Selamat Tinggal

Imej
Sebelum tu nak jerit dulu kat cik aisha....
cik aishaaaaaaaa..!!!!!!
akak buat n3 macam cik aisha...
jangan marah yeeee..serupa tapi tak sama...


Selamat tinggal shoutmix....
Terpaksa nyahkan dari laman ini ,
kerana....
Ala.. tentu pembaca pun sedia maklum...
Sesiapa yang tak bertukar lagi , sila la bina shoutbox baru..

Awalnye...buat tak kisah je..tapi kebetulan masuk ke 'rumah' cik aisha,
teruja pulak untuk memproses shoutbox baru...
Try buat mcm cik aisha..
sahabat saya ni guna link ishoutmix
tak jadiiii....percubaan saya GAGAL..
Akhirnya jumpa website ni http://free-shoutbox.net/index ...

Macam yang di bawah ni....Free punye..!


Sudi-sudi la tetamu ummuainries menaip di dalam kotak baru ni ye...

¸.•*´¯)...Akhir Kalam....¸.•*´¯)
Salam Ukhuwah.

Catatan Pilu dari Wanita Untuk Wanita

Imej
¸.•*´¯)Assalamualaikum...¸.•*´¯)*

Tak tahu bagaimana mulanya saya bertemu dengan blog 'Mawar Nafastari' ini...
Entah mengapa ..
membaca catatan si penulis hati dicengkam rasa sayu yang teramat..
Saya tidak mengenali penulis secara jauh mahu pun dekat
sekadar 'terserempak' tanpa sengaja dengan lamannya ini..
Tapi ..
tergambar di mata saya seorang insan kerdil,
seorang wanita,
seorang isteri
dan seorang ibu yang miliki sifat tabah .
begitu kental dalam menongkah ujian hidup...
seorang wanita muda
yang kehilangan suami tika usia perkahwinannya yang masih hijau...
Ditinggalkan oleh sang kekasih..,
ditemani dua orang puteri
yang masih begitu kecil untuk memahami segala kesedihannya...

Sungguh ...
Hati saya lebih berganda rasa sendu
..saat saya melewati Laman ini ...
Coretan2nya benar-benar meruntun hati wanita saya,
tika mengetahui pemiliknya telah dijemput 'pulang'...
Sebagai seorang isteri
saya dapat menyelami kesedihan seorang wanita bergelar isteri...

Apa yang mampu saya katakan.…

~✿❤~ "Kenapa Siti Maslina Tak Patut Mati." ~✿❤~

Imej
Cerita 10 tahun yang lalu di bangku sekolah, aku punyai seorang teman rapat.
Namanya Siti Maslina. Seorang pelajar yang sangat sederhana, pendiam,
berbicara hanya bila perlu tapi dia seorang yang sangat baik denganku.
Ku jadikan dia sahabat sejati ku.

~✿❤~ Tahu tak? ~✿❤~

Imej
.¸.•*´¯)Assalamualaikum.¸.•*´¯)
~♥♥~♥♥~♥♥~♥♥~♥♥~♥♥~♥♥~

"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah." (Al-Ahzab : 21).








Tahu tak.....!
Nabi banyak menangis kerana risau pada umat,
sedangkan kita banyak ketawa dengar rancangan kelakar.

Moh...,Ikut sunnah..

Imej
ISLAM itu INDAH..Sebenarnya banyak sekali kebaikan dan kelebihan jika kita mengamalkan sunnah.Ulamak kata, pada setiap amalan sunnah itu ada keberkatan.Sesiapa mengikut sunnah dia akan mendapat 2 KEUNTUNGAN..

~✿~RENUNGAN : Gurauan Rasulullah SAW~✿~

Imej
•*¨*•.¸¸❤ ....Assalamualaikum... ❤¸¸.•*¨*•
Rakan Pembaca Budiman ..

Kali ini terpanggil untuk membawa minda kita semua melihat dan mengupas cara rasulullah bergurau senda.Mari kita kongsikan gurauan cara Baginda SAW.
Rasulullah merupakan contoh teladan terbaik untuk dicontohi,
bertepatan dengan firman Allah SWT yang bermaksud,
“Ðan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang amat mulia.”
(Surah al-Qalam 68:4)


~✿❤~ Penebang Pokok dan Kapak Tumpul ~❤✿~

Imej
AL-KISAH pada masa zaman dulu ada seorang penebang kayu
menerima pelawaan daripada seorang majikan untuk memotong pokok di hutannya.
Kerana gaji dan kerja yang dijanjikan sangat lumayan,
penebang pokok itu bertekad untuk bekerja sebaik mungkin
demi membalas budi dan kepercayaan yang diberikan kepadanya.

~✿❤~ PETUA-PETUA DIDAPUR.. ~❤✿~

Imej
•*¨*•.¸¸❤ ... Asssalamualaikum... ❤¸¸.•*¨*•

Salam Hari Jumaat kepada semua pembaca.
Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat...

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
“Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat.
Pada hari itulah Adam diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga.
Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku.
Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah
melainkan akan dikabulkan permintaannya.”
(Hadis riwayat Muslim).

Di hari yang penuh keberkatan dan penghulu segala hari ini..,
saya ingin berkongsi sedikit petua2 di dapur..
petua yang saya kutip dari blog Chef Kegemaran saya..
CHEF SABRI HASSAN
Seorang yang menitik beratkan segala hal keberkatan dalam makanan..
Seorang Chef yang begitu ISLAMIK dari sudut pandangan mata saya...
Silakan berkongsi petua di bawah..


~✿❤~ Cinta Selepas Nikah (4) ~❤✿~

Imej
Si Jejaka :Hi awak, boleh berkenalan, dah lama saya perhatikan awak.
Si gadis :Assalamualaikum…sape ni?

Si Jejaka :waalaikumussalam..saya *hamba ALLAH*.Terus terang saya rasa tertarik hati ngan awak ,Tapi sebelum tu boleh saya tau awak sudah berpunya ke belum?
Si gadis :Selagi belum bernikah saya bukan kepunyaan sapa2.ish3…

~✿❤~..Lagi Kisah Tentang Aurat ..~❤✿~

Imej






"saya TAK PAKAI TUDUNG !!!
saya TAK TUTUP AURAT !!!
SUKA HATI SAYA LA!!!
MENYIBUK JE HAL ORANG!!!
APA MASALAH AWAK???





Awak Nak Saya JAWAB???

~✿❤~ HEBATNYA WANITA SOLEHAH ~✿❤~

Imej
•*¨*•.¸¸❤ Assalamualaikum ❤¸¸.•*¨*•
Salam ceria di hari yang indah ini..
semoga hari ini lebih baik dari hari semalam...

Saudara saudari...
Mari kita teliti secebis kisah teladan tentang seorang wanita..
Betapa hebat seorang wanita yang disaluti keimanan yang utuh...
lalu tatkala disuakan perbuatan maksiat,
seorang wanita solehah mampu menangkisnya dengan kata-kata..
lantas menghadirkan rasa GERUN kepada ALLAH di hati seorang lelaki.....




~♥*~♥*~♥*~♥*~♥*~♥*~♥*~♥*~♥*~♥*~♥*~♥*~♥*~♥*~

Terdapat dalam riwayat yang shahih....
Ketika seorang wanita solehah akan berangkat ke sebuah tempat yang jauh bersama kafilah, maka seorang lelaki mengikutinya kerana dia menyukai wanita itu..
Tidak berapa lama kemudian ketika semua orang mulai tidur..,
lelaki itu mendekati wanita tersebut dan mengajaknya untuk berbuat maksiat...,
Wanita itu berkata :
“apakah engkau yakin semua orang sudah tidur dan tidak ada yang akan melihat kita?”

Mengatasi Masalah Anak-Anak Yang Nakal, Degil Dan Suka Melawan Cakap Ibu Bapa

Imej
(✿◠‿◠)..Assalamualaikum..(✿◠‿◠)

Artikel ini telah dikutip dari NOTA FB
Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din ...
Di bawa ke blog ini dengan tujuan untuk dikongsi bersama
dengan sahabat2,Para Ibubapa di luar sana, mahu pun yang bakal menjadi ibubapa
pada hari ini , esok , lusa , bulan depan , tahun depan atau bila2 masa sahaja .......(✿◠‿◠) Moga ianya berguna dan dapat dimanfaatkan bersama...



Secara fitrahnya semua ibu bapa mahukan anak-anak yang menghormati ibu bapa, mentaati hukum agama, sentiasa menjauhi maksiat serta tidak terjebak dengan gejala sosial.

Pengalaman penulis di Darussyifa’ sering bertemu dengan ibu bapa yang mengadu tentang anak-anak mereka yang terjebak dengan gejala sosial seperti anak-anak yang lari dari rumah, bergaul dengan remaja yang rosak akhlak, berzina, menagih dadah, melawan ibu-bapa, kasar serta biadab dengan ibu bapa dan seumpamanya.

Bulu Kucing Lekat Pada Pakaian... Solat Tak Sah..????

Imej
♥.❤••❤...Assalamualaikum...❤••❤.♥

Pernah tak anda mendengar pendapat yg mengatakan
tidak sah shalat sekiranya pakaian shalat kita dilekati oleh bebulu kucing....?
Pendapat ini terbit berdasarkan ~
bulu haiwan yang tidak boleh dimakan jika disembelih hukumnya najis apabila tercabut dari badan haiwan tersebut...
Untuk 'membebaskan' diri dari belengu kekeliruan
harap anda dapat menghabiskan bacaan ini hingga ke noktah TERAKHIR..

♥♥..Panduan Muslimah..♥♥ ♥♥ Wanita Solehah ♥♥

Imej
Assalamualaikum...



Wanita SOLEHAH tidak akan sekali2 MENYUKAI dirinya DIGODA
atau membuatkan lelaki bukan mahram TERGODA dengannya..

Hadith-Hadith Mengenai Kucing

Imej
Diantara Hadith-Hadith Mengenai Kucing



Kabsyah binti Kab bin Malik menceritakan...
bahawa Abu Qatadah, mertua Kabsyah masuk ke rumahnya
lalu ia menuangkan air untuk wudhuk.
Pada masa itu datang seekor kucing yang ingin minum.
Lantas ia menuangkan air di bekas untuk kucing itu minum.
Kabsyah berkata, “Perhatikanlah”.