Kisah Sedih 'Mereka'....

Sebenarnya hajat hati ingin berkongsi lagi pengalaman ketika di berada di Bumi Suci.. pengalaman sewaktu melontar di Jamrah dua tahun lepas...Tapi hati saya sedikit kacau sejak petang sehari sebelum raya lagi...Tak tahu nak mula dari mana..dan tak tahu juga nak nyatakan apa yg dirasakan waktu ini....

Hati saya belas...Belas bila saya tengok 'dia'... Petang rabu en zauj saya bergegas ke Kuantan di temani anak buah untuk hantar 'dia' ke klinik.. Kali ke 2 dalam tempoh tak sampai seminggu 'dia' kami rujuk ke klinik... Puncanya 'dia' flue dan akhirnya bleeding ...darah keluar ikut hidung bila terbersin...

Petang Khamis, maghrib..Ya waktu maghrib.. ada miss call dari Dr Jawaher... Saya berdebar bila doktor kata ''dia' antara kes yg kritikal... Dan akhirnya sesuatu yg buat saya rasa terkilan bila doktor kata 'dia' +ve HIV ..FIV sebenarnya (Feline Immunodeficiency Virus infection) ..saya terkedu di corong telefon... .Saya cuba sembunyikan tangisan walau kurang berjaya..Hilang rasa malu...Terima kasih Dr Jawaher, kerana cuba memberi kata2 semangat untuk menenangkan saya... Yang saya terkilan kerana rasanya saya baru je bersama 'dia' lebih kurang 5 bulan... Ralat dan rasa bersalah.... kealpaan saya membiarkan dia bebas sehingga dia dijangkiti FIV..

Semalam..hujung minggu kami dihabiskan dijalanan menuju ke Kuantan..mengambil 'dia' yg telah dibenarkan keluar dari wad... Sekali lagi di hadapan doktor saya sebak bila mana dia ditemukan dengan saya sekeluarga...

"Dia' yang dimaksudkan dalam n3 ini adalah Dony ... Si comel peliharaan saya..Saya ingat setelah 30 tahun berlalu saya telah berubah... Tak seperti zaman kanak2 yang cengeng bila berhadapan dengan 'kehilangan' kucing2 kesayangan..Rupanya saya tetap seperti dulu..masih sama seperti 30 tahun dulu.. Saya katakan pada en zauj...kalau terjadi apa2 pada anak2 bulu saya..selepas ni rasanya saya dah tak sanggup untuk kembali membela...Saya dah tak sanggup menangis untuk seekor kucing...Bila jadi begini perasaan saya merana..Perasaan sedih tu sama seperti kita berhadapan dengan saudara mara kita yang sakit...Apa pun kami sekeluarga akan cuba jaga dia sebaik mungkin.....

 
 
Gambar terbaru..masa ni sedang flue dan sakit kaki..



Ni pulak masa tengah sihat dan nakal...

Dan yang terbaru Suri saya juga mula dijangkiti flue.. Sebentar tadi Suri yang pragnent telah mula bleeding..Kemungkinan dia keguguran... Hadoiiii.... Biar cuma seekor haiwan tapi mereka telah menjadi sebahagian dari keluarga kami...Ini ujian untuk saya dalam memelihara anak2 bulu ni..Saya Redha..


Suri masa anak dara sunti..

Sedih pulak rasanya..sewaktu memberi keduanya makan ubat....Biasa mereka bebas bermain tetapi sekarang terpaksa dikuarantin..dan duduk dalam sangkar.... Pandang gambar Dony pun buat saya rasa belas.. YaAllah ujian sungguh saya membela mereka ni... Tapi saya akan pegang kata2 Dr Jawaher supaya tak putus asa...Mudah2an keduanya akan sembuh walau FIV nya kekal dalam tubuh... Kesakitan pada kakinya tempoh hari sebenarnya ada kaitan dengan penyakit kurang daya tahan nya sekarang ni..Kisah Dony ada di SINI ~> Mood : Rindu Dony... dan di SINI ~> Ada Gerammmmmmm...?
Info tentang FIV di SINI ..


Kenangan ketaka sihat..sewaktu bermain bersama-sama...Sekarang terpisah... :(

Saya sangat berharap semoga ALLAH berikan kesihatan pada Kitty dan Opie saya ni..

p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Unknown berkata…
sabar ye kak..huhu..sedih juga bila baca entry nie....comel2 kucing akak.moga sume nye sihat semula dan dpt beri kegembiraan kepada akak
Unknown berkata…
byk nyer kucing peliharaan...saabar...hanya itu mampu diungkapkan....
hnahdy berkata…
jaga dia baik2 ye..
Madam iEeDaZ berkata…
Sabar yer kak tapi kucing2 mmg comel semua...
mama aryan berkata…
comel kucing2 ni kak..moga mereka sembuh nanti ye..sabar ye kak, kucing pun sebahagian dr hidup kita kan..kehilangan mereka sama seperti kehilangan saudara mara jugak kan. harap akak byk2 bersabar
Suraya Baharun berkata…
comel nye...semoga mereka cepat sembuh dan kembali aktif..
syiela berkata…
comelnya mereka nak-nak si dony... geram tengok... moga mereka semua cepat sembuh dan kembali cergas seperti sedia kala
yan's cottage berkata…
kak...dulu yan bela kucing bila kucing yan sakit yan bagi minum air kelapa....
nie petua orang lama.....
insan_marhaen berkata…
Oke yan...terima kasih sudi share tips nye... boleh cuba...
insan_marhaen berkata…
Oke yan...terima kasih sudi share tips nye... boleh cuba...
dieyna berkata…
sangat comel... saya kagum dengan insan yang sayangkan kucing ni.. huhu
Tanpa Nama berkata…
comel cumanyer KA takut kucing sikit hehehe
Cik Putri berkata…
kesian nya dia..kena kuarantinkan la kan? nasib baik dia ada tuan yg still sygkan dia.ada manusia tu,kucing sakit sikit je dah pergi buang kat pasar.

be strong little dony!
TiranaAduka berkata…
betuahnya badan ada tuan cam sis
sal ya berkata…
sabar ye kak. saya dah lama tak bela kucing lepas kucing yg sy bela tu hilang.
@LeenShamsh berkata…
lahh c'jai ingatkan sapelah tu..c'jai bace entry nikan hati terdetik..same dgn abu hurairah..Allah angat darjat asbab kucing..semuge ade rahmat Allah beepnjangan buat c'jai sekelurga asbb kasih kn kucing ;)
LydSunshine berkata…
Comel-comelnya... Dony paling comel. Saya suka kucing putih. Bulu gebu2 je. MasyaAllah comelnya la... Geram nak peluk.

Cemana mereka ni boleh dijangkiti?
alahai kesiannyer kucing2 akk tuh=(cumilnyer si dony2..lebat sungguh bulunyer..putih gebu;...semoga anak2 bulu akk cepat sembuh

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...