Kupasan n3 Cari Kesilapannya..?

Sudah dapat mengesan kesilapan yang ada dalam n3
 'Cari Kesilapannya.'.<-- Sila pecek sini bagi yang ingin mengetahui persoalannya. 
Lihat ayat di bawah ini...

Terdepat 'tiga' kesilapan ejaan di dolam ayat ini.
Tentu anda tertanya-tanya ..mana kesilapan ejaan yang ketiga di dalam ayat di atas...Cuma dua sahaja yang ada dan memang jelas pada pandangan mata..

Dan ini pula adalah jawapan dan kupasan yang tersirat disebalik persoalan yang berlegar di minda dalam mencari kesilapan yang ada pada ayat  berkaitan..

Banyak perkara di dunia ini yang Allah jadikan secara terang-terangan untuk dipelajari manusia .
Yang mana hati, mata dan minda boleh mengesannya dengan cepat seperti kesilapan pada "Terdepat" dan "dolam" pada ayat di atas.

Mana kala ada sesetengah perkara pula Allah ajar kita ia hanya boleh difahami apabila kita mencapai kematangan tertentu, melihat sesuatu perkara daripada sudut yang lain, membuka minda dan mata kita dalam melihat sesuatu perkara dalam skala yang lebih besar. Ini umpama mengesan kesilapan ketiga dalam ayat di atas:

"Terdapat dua kesilapan ejaan di dalam ayat ini." (perkataan 'tiga' adalah kesilapan ketiga yang dimaksudkan.)

Boleh faham?

Maksudnya di sini .. Ada 2 kesalahan yang senang kita nampak dan mudah kita cari..
Manakala kita tertanya-tanya dimana kesalahan ke 3 ..kerana kesalahan ke 3 memerlukan kematangan dalam berfikir dan pencariannya pula perlu secara lebih detail.... Begitulah Allah mendidik dan mentarbiyah diri kita..

 
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

are_lin@yu berkata…
nice dear..btl tu..kdg2 kita asyk npk kslhn atau kbrukn smpai trttp kebaikan ;-)
sal ya berkata…
selalunya macam tu la kan.
Khalilah berkata…
Alhmadulillah kalau anak kecil dah mula terbiasa dgn didikan ya baik. Kdg2 saya sendiri tersentap bila anak2 buah mula terhafal doa-doa melalui nasyid atau lagu yang selalu diputarkan. Belum bersekolah lagi kesemuanya, segan pulak rasanya... :)
yan's cottage berkata…
anak2 yan pun sama....banyak doa yang mereka dah ingat dan jadikan amalan yang penting kena jadikan amalan baru mereka akan ingat sampai bila2.....
IntaNBerliaN berkata…
a'aa kalau scra mata kasar mmg kita nampka 2 je kan..
Jahirah berkata…
maksud yg tersirat dan tersurat...

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...