Melayan Instagram ...Ke Lubuk Jed..

 Assalamualaikum....Hujung minggu semalam saya bersantai di dlam Sunga Lubuk Jed...,  pergi dengn kakak saya, ateh dan adik saya Ina ke Lubuk Jed...Nak tau kat mana Lubuk Jed ni... Lubuk Jed ni berdekatan dengan Kuala Sentol yang terletak dalam kawasan Maran..Orang Pahang Tau la... Sepanjang perjalanan saya dok melayan instagram yang diperkenalkan oleh anak buah...

Katanya...
Mek tam (sebenarnya mak itam hehehe...ni pangkat saya dalam keluarga tau..jangan gelak ek...) .. Mek tam suka snap gambo, baik mek tam layan instagram.."

Sejak hari itu.......Instagram saya penuh ngan gambar2 tucing dan langit atau apa2 aje yang saya nampak menarik..
Asalnya, ingatkan keluarga saya tak jadi pergi tau...Tapi Ain dah merajuk-rajuk nak mandi sungai..Pergi juga la..Saya mula bergerak dari Bandar Jengka lepas asar..Ateh dengan Ina masa ni dah ada dalam sungai Lubuk Jed.Dia orang bertolak dalam pukul 3 lagi... Siap berpiknik dengan bekalan bagai.. Kami adik beradik ni kampung dekat dengan sungai jadi sampai sekaranglah berhantu dengan sungai...Lebih suka cari sungai dari laut..Lagi pun pandang hijau hutan ...tenang , sejuk je... Kat atas ni langit Bandar Jengka tau... Sebenarnya awan nampak mendung sedikit walaupun kelihatan panas..
 
Ni pulak masa lalu kat Bukit Gajah..Ni la laluan saya setiap hari nak pergi kerja...Jalannya berliku-liku...Masa mula2 dapat lesen dulu sabar je laaa..60 km kot drive..Takut wooooo...sekarang..hmmmm... Maklumlah dah hari2 ulang alik ikut jalan ni....:-}

 
Ni kat mana ek..Rasanya kat jalan raya kawasan Felda Ulu Jempol...

Ni pulak pemandangan kat Sg Jerik..Hala pergi cik abang saya ikut laluan Sg Jerik..
Tengok langit masa ni macam nak hujan je..Takut juga sampai2 nanti tak dapat Ain ngn Along nak mandi .

Yang ni dah masuk kat perkampungan Kuala Sentol...Kat sini ada orang asli...
Saya suka tengok yang ini..saja-saja snap..haish..! cantik pulak..hehe...


Masa kat sini Ain sempat lagi tertidur..Padahal dah nak sampai pun..Waaah..! Along pulak punya lah teruja sampai boleh tahan mata...Kalau tidak dia lah dulu-duluan yang menganyam mimpi..hihi...


Waaaaaaa.....Kan dah dok dalam air...seronok sangat lah Ain bertemu Ammar... dua sepupu yang tersangatlah akrabnya...Ammar masa sampai kat sini bila tngok Ain takde macam frust je, cerita ibunya...

Dah semakin banyak yang berubah...Tempat parking pun dah bayar se henggek...Peh..!
Penjual2 makanan pun dah ramai..Makin meriah lah..Harap2 tahap kebersihan tempat rekriasi ni dapat dijaga sebaik mungkin..Pengunjung kena bertanggung jawab tidak membuang sampah sarap atau meninggalkan sisa makanan...Bimbang mengundang makhluk lain...Nanti tercemar dek kerana perbuatan kita tak pandai menjaga amanah ALLAH...kita juga yang rugi..


Along  dengan Pak teh..kali ni abah sabar..Sekadar di pinggiran .. eh..macam tajuk lagu Fran kan..perasan tak..! huhuuuu..... Lepas tangkap gambar ni, Along siap makan nasi lemak mak tehnya dalam sungai lagi...Bertuah sungguh..!


Tengok Ain dengan Ammar...Punya lah seronok berendam dalam kolam buatan.. Sungai ni telah disusun batu-batuan dijadikan seperti ada kolam2 kecil dan besar...Seronok juga..
Saya malas nak mandi pakaian salin pun tak bawa...Biar anak2 je la..Tapi tak tahan betul lah..Kuat sungguh godaannya..Ina yang dok dalam air tak jemu2 ngecek supaya saya turun ke dalam air... Kalah saya dibuatnya... Tapi tak dan lama... Tiba-tiba Dum...aduh..tersentak.. Terus saya ajak dia orang naik..siap ada kilat lagi.. Hari nak hujan daaa... Begitu pun basah juga la badan... Dengan pakaian yang basah tu la saya masuk kereta... Nasib baik kusyen bersarung getah...

Pukul 6 bergerak pulang..Hujan sekadar renyai2 cam tu je pun..Tapi ada guruh yang tak tahan tu...
Memang langit nampak akan kemendungannya..
Hala balik keluar ikut Jengka 5..Ni rumah orang asli tau..Rumah batu lagi...

Masa ni hari dah semakin gelap tapi tak boleh nak pecut sebab ikut belakang bas..Jalan kat sini pulak berliku-liku tak sesuai untuk memotong..Redha je lah ikut belakang bas ni....Sampai rumah seelok-elok tok bilal azan maghrib.....
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Chic Na berkata…
jalan situ macam sunyi je nampak.

cantiknya pict2 tu semua. pandai snap. :)
insan_marhaen berkata…
Jalan ni tak sibuk mana sangat chic na..sbb kawasan Felda..pastu kawasan kampung melayu dan asli...
Tie HT berkata…
as salam,

cantik snap gambo...guna instagram ni memudahkan keje kan.. :)
IntaNBerliaN berkata…
cantik2 semuanya.. nampak tennag je.. :-)
Suraya Baharun berkata…
cantik nye pemandang2 tu...tenang je tengok...
LydSunshine berkata…
CJai, saya pun lagi suka mandi sungai daripada mandi laut. Laut tu cantik tapi tak suka mandi. Air dia masin buat kan badan melekit. Kalo gi sungai, sekeliling tu redup ada pokok2, teduh la skit. Syok kan mandi sungai. Kampung saya pun kat Pahang. Umah mmg dekat dgn sungai.

Cjai drive 60km utk gi kerja? Jauhnya.
Masya berkata…
cantik gambar-gambar awan yg diambil...
Unknown berkata…
cantik...pandai tuan blog ambik gambar
mama aryan berkata…
wah bestnya..saya tak pandai lg nak berinstagram nih..kena belajar jugak ni
RIZZNA berkata…
Dilangit dn dibumi di satukn mnjadi memori yg abadi, prjalanan di kongsi dgn keindahan alami anugerah dr Ilahi...

※CiM suka n3 ini
Jahirah berkata…
sejak abeh blaja..mmg xjejak bumi pahang dah...lawa semua picture...:)
gorgeous :) Allah...teknologi skrg kn...
unsecretostory berkata…
Wooow , serious lawaa , terpana seketika :D
TiranaAduka berkata…
jeles juga rasa.tak pe.hujung bulan ni nak bercutilah bwak family.
syiela berkata…
cantik gambar.. saya tak pernah guna lagi instagram hehhehe

suka tengok dorang berendam

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...