Betul Ke 'Ter'....

" Pada hari ini perbuatan zina dianggap ringan dan orang ramai memanggilnya sebagai terlanjur seolah-olah ia macam satu kesalahan teknikal atau tersilap yang tidak disengajakan. Masakan boleh terlanjur, tersilap atau tidak sengaja kerana Allah SWT sudah berpesan sejak dari awal-awal lagi dalam firman-Nya : 'Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan seburuk-buruk jalan.' [Al-Isra:32] Islam arahkan kita tundukkan pandangan tetapi kita langgar. Islam suruh kita jangan berhubung lelaki perempuan tanpa keperluan pun kita langgar. Islam larang kita dari berkhalwat namun kita juga langgar. Kemudian Iman masih mengingatkan kita akan dosa dan risiko selepas zina namun kita tetap pejam mata dan melakukannya. Adakah itu boleh dikatakan sebagai terlanjur atau tersilap ? Tidak, ianya berlaku dengan kesedaran tetapi keghairahan dan seronok menewaskan akal dan Iman !

Untuk membuka baju dan menanggalkan pakaian ianya memakan masa selama 5- 10 minit untuk kali pertama. Waktu yang cukup untuk seseorang mengelak dan menyedari ianya satu kesalahan.

Terlanjur tu macam terpandang, terpegang, terraba, terpicit, tercium, terteransang, termengerang, terghairah, termasuk dan terpancut...masakan ianya berlaku secara kebetulan....Zina adalah dosa besar, ianya berlaku dengan sedar dan kedegilan untuk patuh pada tuhan ! "

Jadi bagi mengelakkan zina nikahlah cepat2!
 Orang yang kahwin muda ni banyak pahalanya ;)

Oleh-Ustaz Emran Ahmad-

...Sama2 lah kita renungkan...

p/s : maaf jika ada istilah2 yang sedikit kasar dan berbaur 18sx... Yang penting isi yang ingin disampaikan oleh Ustaz Emran...
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

mama aryan berkata…
betul tu kak..kawin awal bole elakkan zina.. moga dijauhkan semua itu dari kita dan kaum keluarga kita
aizu's life berkata…
TERlanjur.. Tp xde yg ckp TERzina..hmm.. patutnya xwujud pn perkataan TER tu kak..
ALLAH bg kite akal utk berfikir.. ALLAH gak turunkan AL QURAN sbg panduan.. Tp ramai gak manusia yg 'cetek akalnya'..
Mntk djauhkan kite dpd bnde2 tu.. Aminnn..
kadar ZINA meningkat sbb HANTARAN tinggi.. Blh djadikan alasan ke?? Huhu..
Chic Na berkata…
moga2 dijauhkan.
Suraya Baharun berkata…
betul tu, kahwin awal ni terlalu banyak kebaikan nya...minta dijauhkan dari kaum keluarga kita terutama anak2 kita ..
Aisy Nasiha berkata…
Semua ahli masyarakat kena tlg sma, baru TEr ni akan berkurang.. Sama2 tegur mana yg tak patut dan yg lbh tua tjukkan cth yg baik.. Media yg semakin bebas pun kena dibuat sesuatu..
Ira berkata…
Semoga dijauhkan semua ini dari keluarga kita. Dlm dunia yg semakin mencabar, perkembangan teknologi yg semakin pesat.. Iman & agama lah yg dpt menjadi benteng penghalang kita dr terjebak dgn perkara2 sebegini..
are_lin@yu berkata…
zina brlku ats khndk sndri..msing2 dh tau hkmnya nmun ggl lwn nfsu sndri..huhu..moga dijauhi sgla bntuk dosa2 bsr ini..nk kwin usia mda gk..hihi..insyaAllah niat n usaha kna ada kn ;-)
LydSunshine berkata…
Sebab mereka dah 'ter'ghairah tu yg derang susah nak kontrol nafsu tu. Saya mendoakan negara kita dan seluruh umat Islam di dunia ini akan semakin menjauhi zina. terlalu banyak umat Islam diserang secara psikologi daripada setiap penjuru yang mana serangan itu menggunakan istilah berlainan seperti hiburan, sukan dan mempertahankan hak sama rata. Orang2 yang terlampau berfikiran terbuka selalunya tidak percaya bila dikatakan yang Yahudi dan Nasrani sedang menyebarkan perang saraf terhadap umat Islam, sedangkan hakikatnya perkara itu mmg benar-benar sedang berlaku.
Jahirah berkata…
banyak sangat yang ter nya....erm kawen awal mmg ada kebaikannya dr segi camni la.
mintak dijauhkan benda2 ni. dunia makin hampir ke penghujungnya :'(
TiranaAduka berkata…
sokong komen ladysunshine
QasehnyaRania berkata…
Setuju
ter jadi kalau buat sesuatu tak pikir duli
semua didorong nafsu
sbtuh org ada kata benda baik jangan dilengahkan..
syiela berkata…
kita semua memainkan peranan... barulah TER tu akan berkurangan..

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...