Lena BerBumbungkan Langit Mudzalifah..

Masih lagi dalam KeNaNgAn.....
Teringat..Selepas selesai berwukuf di Arafah usai melakukan solat maghrib dan isyak kami bergerak  pula untuk menuju ke Mudzalifah....Menunggu bas yang datang ...Hati rasa tak sabar..Ingin melihat sendiri bumi Mudzalifah yang batu-batu kecilnya nanti akan kami kutip untuk bekalan ke Mina...

Dalam dingin angin malam padang pasir yang berhembus lembut akhirnya bas yang ditunggu tiba juga.... Musim haji ini deretan bas terlalu banyak...Sehinggakan perjalanan antara Mudzalifah ke Mina itu kadang kala mengambil masa yang agak lama walaupun jarak antara keduanya tidaklah sejauh mana pun...Begitu dekat sebenarnya...Sepanjang berada di dalam bas, saya lihat ramai jemaah-jemaah dari Pakistan , Turki atau orang-orang tempatan sendiri (agaknya la..wajah mereka kebanyakan seperti dari Timur Tengah) berjalan kaki menuju ke mudzalifah..terharu memandang suasana begini..Sesungguhnya mereka benar2 mengikut sunnah..Berjalan sambil membawa khemah kecil, beg pakaian, dan ada juga yang berjalan sambil menyorong kerusi roda membawa ahli keluarga yang uzur..Cekalnya mereka..Tiba-yiba minda cuba membayangkan zaman Baginda dulu..Perjalanan baginda dan para sahabat serta pengikutnya untuk mengerjakan haji...Begitu bersusah payah..Terasa diri sangat kerdil di dalam bas..terasa malu dengan mereka yang berjalan kaki itu...Sebenarnya jika diberi peluang saya teringin seperti meraka...meredah padang pasir yang bukan lagi padang pasir dalam mencari RedhaNYA..Apa pun bersyukur Dan Alhamdulillah perjalanan bas kami tidak menghadapi sebarang ujian dan rintangan...Segalanya dipermudahkan..Terima kasih Allah...

Memijak kaki di bumi Mudzalifah, dalam limpahan cahaya lampu, dari kejauhan kelihatan bagai salji...memutih oleh lautan manusia dalam pakaian ihram....

 

Kumpulan kami telah ditanda kawasan oleh para petugas Ash-Har Travel dengan pacakan bendera..Jadi setiba disitu kami segera menghamparkan tikar masing2 yang memang ada dibekalkan oleh tabung haji setiap seorang...Setelah meletakkan beg.., saya dan en zauj segera mengeluarkan uncang untuk mengutip batu-batu kecil buat melontar di Mina nanti..Saya meraba-raba dalam beg mencari lampu suluh..sampai ke sudah saya tak bertemu dengan lampu suluh sedangkan saya telah asingkannya sewaktu di Arafah tadi supaya memudahkan pencarian..Akhirnya saya pasrah...kami mengutip batu tanpa lampu suluh tapi cahaya lampu yang ada di sekitarnya pun sudah memadai sebenarnya....





Selesai mengutip batu saya dan zauj kembali ke tikar kami...sambil bersembang-sembang santai dengan rakan-rakan yang berhampiran...Mengambil peluang untuk berbaring bertilamkan bumi dan berbumbungkan langit Mudzalifah... Mata tak melepaskan peluang yang ada ...  Meneroka indahnya langit walau sekadar dihiasi sebutir dua bintang.... Sungguh tak pernah terbayang seumur hidup ini  suatu saat saya akan berbaring dan berbumbungkan langit di bumi Ambia .. Entah bila mata terlelap saya tak sedar... Sedar2 kami dikejutkan untuk mula bergerak menunggu bas untuk keluar dari sini sebelum Subuh ... Alhamdulillah kami berkesempatan bermabit di Mudzalifah...Kali ini bumi Mina pula sedang menanti ketibaan kami..

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
****Untuk makluman, bermalam (bermabit) di Mudzalifah adalah wajib ..Sekiranya tidak bermabit jemaah akan dikenakan DAm (tertib dan taqdir) kecuali atas beberapa sebab, dan diantaranya adalah yang melibatkan Petugas Haji, yang terpaksa ke Mina untuk menyambut jemaah haji (kebajikan jemaah).

selepas berwukuf di Padang Arafah, bermula daripada waktu Maghrib, jemaah akan dibawa ke Mudzdalifah untuk bermabit sehingga selepas tengah malam. Bila dah lepas tengah malam, barulah jemaah akan bertolak ke Mina . Di Mudzalifahini disunatkan  mengutip batu untuk melontar di Jamrah. 
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Unknown berkata…
sungguh indah kenangan itu,..tq berkongsi perasaan dan cerita ini ,...
Tie HT berkata…
as salam

alhamdulillah, bertuah bila dijemput ke sana..terima kasih sudi berkongsi cerita..doakan saya pula..insya Allah :)
mama aryan berkata…
seronok baca cerita2 akak nih..terasa mcm nak je saya ni pergi ke sana
sal ya berkata…
kenangan tu takkan luput dr ingatan sampai bila2.

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...