Puisi Orang Malas Solat..

MUHASABAH Untuk diri dan kawan-kawan yang tersayang…

Apasal la aku malas sembahyang,
Tuhan beri aku jasad siap dengan bayang-bayang,
Bukan ke lebih beruntung daripada tiang,
Berdiri tanpa roh malam siang…

Apasal la aku malas sembahyang,
Kerja dah best keluarga pun dah senang,
negara pun dah aman tidak lagi hidup berdagang,
takkan 10 minit , Setiap satu waktu aku tak boleh luang...

Apasal la aku malas sembahyang,
Tuhan kasi otak supaya aku tak bangang,
Tuhan kasi ilmu boleh fikir susah senang
Tuhan kasi nikmat kenapa aku tak kenang…

Apasal la aku malas sembahyang,
Main bola aku sanggup sampai petang,
Beli tiket konsert aku sanggup beratur panjang
Apa la aku ingat masuk syurga bo leh hutang…?

Apasal la aku malas sembahyang,
Aku kena ingat umur kita bukannya panjang
Pagi kita sihat petang boleh kejang,
Nanti dalam kubur kena balun sorang-sorang….

Apasal la aku malas sembahyang
siksa neraka cuba la aku bayang,
Perjalanan akhirat memang terlalu panjang,
Janji Allah Taala akan tertunai tak siapa boleh halang!!!
 
Dari SUMBER ini..Moga Allah MERAHMATI pemilik blognya..
 
*Auto Publish 
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Unknown berkata…
Ya Allah...kuatkan iman ku...jadikan diriku insan yang rajin solat..
Kakcik Seroja berkata…
Solat tidak mengambil masa yang panjang tapi ramai yang masih enggan menunaikannya di awal waktu (termasuk kakciklah itu). :(
azievee berkata…
Semoga memberi keinsafan kepada kita semua...
Cik Rose berkata…
peringatan untuk diri sendiri.. Jangan abaikan solat dan jangan cuba untuk melengah-lengahkan solat,...
Marsita Yahya berkata…
akak dulu pun pernah selalu lupa solat dek kesibukan kerja hinggalah Allah tarik balik sebahagian dari nikmat kakak iaitu tubuh yang sihat. Tapi akak redha sebab akak tahu penyakit yg Allah berikan itu sebagai peringatan buat akak yang sering lalai di kala itu. Dan akak bersyukur diberi peluang ke 2...
Zana Adieyza berkata…
terima kasih sbb sudi kongsi nasihat dan peringatan yg sgt2 baik.. semoga kita semua dapat berubah lebih banyak ke arah kebaikan.. insyaAllah..
wantie berkata…
bagus bagus benor puisi di atas.

boleh la jadi tips bila naksuruh anak anak solat.

biasalakan budakbudak memang liat solatnya.
yan's cottage berkata…
moga puisi ini memberi pengajaran untuk semua.....
Jahirah berkata…
semoga kita tak lupa diri....peringatan utk diri sendiri yg selalu alpa..
LydSunshine berkata…
Nak solat di awal waktu tu yang selalu rasa susah. Apa nak jadi..
Suraya Baharun berkata…
puisi yang memberi pengajaran kepada pembaca nya...insyaAllah...
Masya berkata…
yaallahh.. jgnlah malas² solat kerana solat tiang agama...
Unknown berkata…
nice entry kak :)
are_lin@yu berkata…
nice sgt..mydari bg kita yg alpa..
syiela berkata…
thanks ingatkan saya yg kdg2 amat alpa
saya selalu lewat2kan solat sebab sibuk tengok tv.. malunya..
Tanpa Nama berkata…
tq ingat mengingatkan.. gd one ni!
Fiza Rahman berkata…
Mekasih atas peringatan ini. Smoga solat kita diterima olehNYA.
Si Matatajam berkata…
Tq atas peringatan ni...Malunya rasa dri ini..
perinngatan tuk diri sendiri dan semua...jgn tinggal n lengah solat :)
Ujie Othman berkata…
kalau tiap kali fikir cam gini..mmg ringan je nak solat awal waktu kan.
Khalilah berkata…
Terima kasih sbb tolong ingatkan... :')
cik ah / fatihah berkata…
salam cik jai.... semoga dalam rahmat ilahi dunia n akhirat...

mgkin disbbkn dunia skrg yg disogokkn dgn plbagai hiburan yg trlampau melalaikn mnyebbkn manusia tdk nmpak ganjaran yg ALLAH SWT sediakn utk kita..

brdoa supaya kita tdk lalai dr melakukan perintah ALLAH SWT...
TiranaAduka berkata…
Thanks sis
Renung kembali pd diri Ta NI...
sal ya berkata…
bab solat memang kena jaga.
mama aryan berkata…
moga saya diberikan kekuatan iman utk menjaga solat saya..
TiranaAduka berkata…
begitu jua puisi disini

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...