Santai Minda Bersama Bubur Asyura..

Salam hujung minggu...... 

Adik : Akhi " Apa hukum buat bubur As Syura" ?

Akhi : Ada 5 hukum berkaitan buat bubur As Syura;

I) Wajib buat - Kalau berhajat(mengidam sangat) nak makan.
II) Sunat buat - Kalau buat dapat makan, tak buat tak dapat makan
III) Harus buat - Untuk makan+sedekah pada jiran dan kawan
IV) Makruh buat - Kalau buat bubur sambil sembang+buat benda lagha(tak berfaedah)
V) Haram buat - Kalau buat bubur as Syura sampai melengah+ meninggalkan solat..=)

Adik : Senyum+like2...hehe...=)


cc: Ustaz Akhi Khuzaifah

p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Umialya berkata…
rindu bubur asyura 'made in klate', masa kecik2 dulu bersiap sedia ngan tempurung kelapa yang telah dibersihkan untuk diisi dengan bubur, makan panas2.. tp rasanya sekarang ini anak2 tidak merasa lagi pengalaman itu, bubur asyurapun dorang tak gemar...
Chic Na berkata…
ooo ada hukum jugak ye buat bubur asyura. banyak jugak dpt bubur asyura yg jiran2 bagi. huhu..
syiela berkata…
tak dapat merasa lagi bubur ni
Cik Rose berkata…
Dah lma jugak tak rasa bubur asyura ni..
Cik Rose berkata…
Dah lma jugak tak rasa bubur asyura ni..
Unknown berkata…
Assalamualaikum..hiihi..br semalam dok cerita pasal bubur asyura,..dah up entry yer..hihihi..err..lain laa rupa bubur asyura akak dgn keluarga saya buat....saya bt bbh bijirin sahaja,..tak masuk daging atau ayam....warnanya hijau sbb byk kacang hijau.....izan dah bt entry tgk kat blog petua Izan nnt yer..hihi..tapi gambar xder lagi...sbb mmg depan baru nak masak..hihii....sll bt kat kg meriah sbb gotong royong,..kat cni,..masak dalam periuk jer kat dapur sendiri,...mmg boleh bg jiran2 sikit sorang...hihi...
Unknown berkata…
nampak macam sedap, sebab takpernah cuba lagi, maybe kalau ada masa , kompom saya buat. hihi
Si Matatajam berkata…
Kalau camtu, M kategori wajib la ni..hi hi..
Tie HT berkata…
as salam

dapat yg panas tu sedap...:)
boni kacak berkata…
apa rasanya bubur ni ye??? saya tak pernah rasa lagi..
mama aryan berkata…
sedapnya..dah lama tak makan bubur asyura ni...
IntaNBerliaN berkata…
ni mcm bubur asyura kt trg... kat trg keras2 sikit n ada ayam.. berbanding kat perak ni. dia lain sikit lembik2... ni yg tiba2 rs nk balik trg ni.. hihi
Yaya Mohd berkata…
haha btul jgk tu kan... ^_^
inazamri berkata…
sedapnya lama akak tak makan.Tak penah pun buat huhuhu
Unknown berkata…
rindu nak mkn bubur asyura mak kita...... hu3...sedap nyer....

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...