Rasa Hati Seorang Ummi..

Hampir seminggu berlalu....

Sebenarnya sehari sebelum keputusan rasmi UPSR dikeluarkan saya dan suami telah pun mengetahui keputusan yang Along perolehi... Saat diberitakakan oleh suami seketika selepas dia menerima sms dari jiran baik kami yang bertugas di JPN bahagian Peperiksaan, saya terus ke bilik untuk melakukan sujud syukur... Waktu dahi menyentuh lantai  rasa terharu menerpa, bila terkenang kan emak dan abah...... Emak jenuh melihat kejayaan cucu2nya lain berbanding abah ..Cuma emak tak sempat melihat kecemerlangan cucunya yang lahir dari rahim saya..

Walau dah mengetahui, tapi hati kecil belum mampu untuk menzahirkan rasa kegembiraan selagi keputusan sebenar tak diumumkan..selagi mata ini belum menatap kertas slip yang sahih saya tak mampu bergembira lagi.. Saya dan suami kena berlagak biasa seperti tidak tahu apa2... Along walau selamba tapi saya tahu , ada debaran hebat di dalam dadanya...

Anak teruna saya...pagi 18 November sebaik celik mata terus bercerita tentang mimpi buruk yang dialami malam harinya...Cuak juga hati si ummi mendengar....Rupa2nya mimpi buruk along itu kononnya dia terpaksa menduduki UPSR sekali lagi...
Maka tahulah saya , walau nampak bersahaja tapi sebenarnya dia sangat memikir tentang result esok..sampai terbawa dalam tidur...
Maghribnya pula balik dari masjid terus mencari ummi
mintak tolong dipicitkan kepala.... hingga terlena atas sejadah ummi...
Maka tahulah saya...kepalanya sedang ligat berfikir untuk hari esok...

Keesokan hari..bersiap menyarung kembali pakaian seragam sekolah, ditemani ummi, abah dan Ain .. Along kembali melangkah ke sekolah..Ketika tiba ibu bapa dan murid2 tahun 6 telah ramai menunggu di Foyer...Debaran makin terasa begitu hebat..termasuk ibubapa..saya memahaminya kini..
Mencari dan meninjau kerusi kosong, lantas duduk cuba menenangkan hati... Saya cukup bimbang keputusan yang di ketahui awal itu tak serupa dengan keputusan rasmi hari ini...

Along saya lihat terus mencari rakan2nya..Maklumlah sepanjang cuti ni mereka langsung tidak pernah bersua...Agaknya macam2 perkara dan cerita yang dibualkan untuk melindung debaran di hati.. Saya memerhati mereka dari tempat duduk belakang ... Terharu melihat keakraban anak2 ini...Mereka ini sering ke rumah saya membuat kumpulan untuk study group...berbincang seperti pelajar2 sekolah menegah lagaknya..Nampak matang dari satu sudut... Mungkin kerana masing2 terdiri dari kalangan anak sulung atau ke 2.. Selepas ini mereka mungkin jarang berjumpa dan membawa haluan masing2...harapnya ukhwah itu akan berpanjangan...

Detik2 yang mendebarkan bila seorang demi seorang murid2 dipanggil naik ke pentas untuk menerima sampul surat yang berisi keputusan UPSR masing2..Bila kesemua  berada di atas pentas , mereka dikehendaki membuka secara serentak sampul surat yang ada di tangan... Inilah  saatnya air mata saya bergenang..sebak..terharu..melihat reaksi anak2 ini tatkala mata melihat keputusan di kertas putih itu...Terdengar satu2 jeritan kecil...jeritan kegembiraan anak2 ini bersama linangan airmata.. Tahulah saya mereka ini telah meraih keputusan yang cemerlang.. ya 5A milik mereka...
Sungguh saya terharu.... Bahkan saya tidak berkeseorangan...
Saya lihat Along tersenyum kelegaan nun jauh di atas pentas... Lebih membuat saya terharu rakan2 study groupnya  semua mendapat 5A...Saya sangat gembira...Sangat gembira  atas kegembiraan mereka.... ...

Saat along bertarung didewan periksa, saya berpuasa sunat..Hingga saat2 akhir pun solat hajat tetap saya dan suami lakukan disamping meminta along turut bersama2... Doa saya dimakbulkan ALLAH..
Alhamdulillah..hati saya berbisik..Mutiara2 kecil dibibir kelopak mata menunggu saat untuk gugur..

Along sedang menerima cendera hati dari pegawai JPN Encik Zainol.
 
Bergambar kenangan dengan 25 orang rakan2 yang lain yang sama2 mendapat A keseluruhannya..
Syukur Ya Allah..Jagalah hati anak2 ini dari sifat sombong Ya Allah.. Jadilah mereka anak2 yang terpuji akhlaknya..
Bersama guru2 yang begitu banyak berkorban tenaga,masa dan perasaan 
dalam membimbing anak2 ini... Ini adalah kejayaan cikgu2 juga.

Anak2 ..Jangan pernah terdetik di hati kalian, 5A yang kalian perolehi itu kerana kebijakan diri..Ingatlah...tanpa bimbingan dan tunjuk ajar  seorang guru sebijak apa pun kalian ,sukar untuk mencapai seperti yang kalian terima hari ini... Ingat along..ini pesan ummi..Hormatlah keseluruhan guru2 yang pernah memberi dan menitip ilmu untuk along.. Dengar pesanan ummi..ummi sangat memahami mereka.... kerana ummi ...sebahagian dari mereka ...

 
Tahniah buat Muhammad Faris Zulkarnaen(along), Irfan, Rafiq, Hannan, Atif, Daniel,  
Ammar dan Shah
Tahniah juga buat semua anak didik yang berjaya memperolehi  5, 4 , 3 ,2 , dan 1A..
Kekalkan kecemerlangan dan terus berusaha untuk mencari cemerlang dunia dan akhirat..
Apa guna dapat 5A kalau solat pun culas.. Apa guna dapat 4A kalau tak tahu solat ...
Moga 5A ini akan menjadi batu loncatan buat along ditempatkan ke salah sebuah sekolah aliran agama yang bisa melahirkan seorang  Al Hafiz... Semoga dalam rumah saya nanti akan lahir HAFIZ dan HAFIZAH...Inilah impian hidup saya..Moga dimakbulkan..
 
#KembaraHati : Emak..seorang nenek yang tak pernah kenal tangga sekolah...tetapi sentiasa memberi motivasi buat cucu2 untuk berjaya di dunia..tak lupa memesan kejayaan di akhirat... sentiasa mendoakan... Tak kira siapa cucunya...
Mak..Alhamdulillah along dapat 5A mak....
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Aisy Nasiha berkata…
Tahniah akak n Along..
QAlhamdulillah bagus sangat keputusan Along ni.. Semoga terus berjaya dlm pelajaran ye..
inazamri berkata…
Tahniah buat Along.Semoga terus berjaya di masa akan dtg.
@LeenShamsh berkata…
alhamdulillah..ummi abah die bertarung menabur ilmu in shaa Allah anak2 selalu bijak automatik..kurniaan..kite kaji kan c'jai pendidik yg cukup jge tutur kate, syg murid..kkenbiasaan anak2 die menjadi berbnding pendidik yg suke memaki hamun anak2 didik..mudah2an ikhlas sentiase mengiringi kite..doakan kami disini cjai! tahniah buat along! mudh2an jalan 5A ini menjadi pembuke jalannya utk menjadi alim ulama!
Chic Na berkata…
tahniah utk Along. tentunya hadiah paling bermakna utk ummi kan. ;)
Unknown berkata…
tahniah....cemerlang anak ummie....
dieyna berkata…
Tahniah kak..sy juga mengimpikan saat ini...saat mlihat anak di atas pnts mmegang kjayaan... Happy for you...
Acik Erna berkata…
Alhamdulillah dan Tahniah..masa membaca ni pun acik sebak sama..sebab pernah mengalaminya.
mama aryan berkata…
Tahniah buat Alaong semoga terus berjaya dgn cemerlang..& utk akak juga tahniah...
aizu's life berkata…
alhamdulillah..
TAHNIAH ummi, abah & Along..
ummi & abah : sbb berjaya mendidik along jd anak yg baik, pintar
along : atas kerja keras+usaha selama ni..

terharu bc post yg ni.. Tahniah kak.. Berkat doa+puasa sunat+solat hajat akak & yg laen2 tu..
aku-bukan-robot. berkata…
tahniah. alahai bestnya kak ^^ (=
Unknown berkata…
Syukur..... Alhamdulillah kak....
betapa gembiranya remy mendengar perkhabaran itu....walaupun tiada ikatan...tapi rasa itu boleh dikongsi bersama.....tahniah...
Tanpa Nama berkata…
syabas & tahnaih ye !
Mimie berkata…
Alhamdulillah tahniah utk akak sekeluarga
Si Matatajam berkata…
Tahniah Along..moga menjadi contoh dan idola kpd adik2 nnt..bertuah Cjai dpt anak bijak.. Nnt M pun nak ikut tips Cjai bila anak exam..
tahniah untuk anak akak! :)
tahniah along..alhamdulillah bwerkat doa ibu ayah dan berkat keberkatan ilmu along perolehi dan usaha kerasnya
TiranaAduka berkata…
tak terlambt rasanya tirana aduka nak ucapkan
TAHNIAH!

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...