Meredah HiJaU ....MasyaALLAH...

MasyaALLAH... Walau pun ini kedatangan yang entah kali ke berapa..saya sendiri tak pasti..tetapi rasa kagum memandang hijaunya Ladang Teh tak pernah berkurang..

Tanah Tinggi Cameron terletak di barat daya negeri Pahang, sebuah negari yang kaya dengan khazanah hutan semulajadinya.Tanah Tinggi Cameron terletak setinggi 1,829 meter dari aras laut dan bersuhu antara 10 darjah celcius hingga 20 darjah celcius.

Alhamdulillah...Allah kurniakan kita sebuah kawasan tanah tinggi yang sangat cantik..
Untuk apa...Untuk kita melihat, tetapi bukan sekadar memandang kosong bahkan berfikir dan mengkaji kekuasaanNYA..Pergunakanlah dengan betul apa yang dipinjamkan ini...

Seluas saujana mata memandang...Subhanallah....itulah hijau nya ladang teh yang terbentang di Bhaarat Tea..
Mengambil kesempatan merakam panorama indah..
Kiri : Bergambar kenangan bersama 2 orang anak angkat INA..., Bella serta Aini..
Kanan : Cuba teka siapa tu...
Dalam rimbunan pohon2 renek teh..
Ina bersama 3 orang anak angkat..Pa'an, Aini, Ina,Bella....baju hijau yang suka nyebok2 tu anak sedara kami Kak Ngah Alyaa...
Apalah yang ditunjuk tu...
Belakag : Ateh, Alyaa, Kakcik..
Depan : De
Anak dara saya Ainul Mardhiah..Di belakang Ain Kak de Fitrah cuba menonjolkan diri..
Anak teruna saya bergambar dengan maktehnya (gambar tengah)
Gambar bawah..Tetiba K Ngah Alya nk inteprem juge..
Ain , Along n Kak Ngah

Daun teh yang menghijau...berkilat dan segar dipancar matahari pagi..

Sedikit info tentang Keistimewaan Tanah Tinggi ini...

Selain menjadi sebuah pusat peranginan, Cameron Highland juga terkenal dengan pengeluaran hasil tanaman seperti teh, buah-buahan, sayur-sayuran dan bunga-buahan yang bermutu tinggi dan ada yang jarang didapati ditempat lain. Ini kerana keadaan cuaca yang sejuk dan segar amat sesuai untuk tanaman-tanaman tertentu sahaja contohnya daun teh, bunga-bunga seperti bunga teluki dan buah strawberi. Tumbuhan iklim hawa sederhana juga boleh ditanam di kawasan ini. Di sini juga terdapat sebuah petempatan orang melayu yang pertama di Cameron Highland, Kampung Taman Sedia merupakan sebuah kampung yang terletak di lembah antara Tanah Rata dan Brinchang menawarkan pakej penginapan Homestay untuk para pengunjung. . Sekiranya kengkawan gemar memandu kereta, jangan lepaskan peluang untuk memandu di Jalan Gunung Brincang kerana jalan tersebut adalah jalan raya yang tertinggi di Malaysia.

#maap...selain n3 CaNdiD ~ Ain dan Ammar.. 
n3 ni pun banyak gambar jg...saje nak share pemandangan indah ni..
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Chic Na berkata…
suka tengok benda2 hijau. sgt menenangkan. cikna belum pernah sampai lagi CH. :)
Aisy Nasiha berkata…
Mmg tenang hati dpt tgk pemandangan hijau mcm ni.. Elok pula masa saya pergi aritu lepas selesai buat kerja PBS, mmg seronok btl rasanya dpt hirup udara CH. Ooo baru tahu jln gunung berincang yg tertinggi, patutla masa naik terasa lama je..
oo jalan2 cameron ye.... mesti la akak kan yang gambar belah kanan tu :)

p/s : oo. kalau anak kepada anak saudara baru la cucu saya kan? tu la dulu masa sekolah belajar main2 lagi saya ni. hehe
yan's cottage berkata…
yan pun suka hijau2 nie....mendamaikan je.....
Kak iman berkata…
subahanallah..seyes iman tetap akan akui yg bila pergi CH berjuta kali pon tetap xjemu..kebesaran allah tersalah dengan mata kasar tapi manusia meihat kebesaraan itu dengan mata yg buta
Tie HT berkata…
as salam

betui kak, masa pegi ni memang rasa segar je mata kan..udara nyaman sangat..best:)
Unknown berkata…
best nyer suasana kat sana..... last remy pergi tahun lepas.... tak dapat nak guling2 ngan lari2 kat kebun teh tu...sebab hujan lebat.....
Unknown berkata…
indah ciptaan allah, :D
TiranaAduka berkata…
jeles ni...tak ajak erk?hehehehe!nak teh perisa blueberi ada tak sis.huhuhu.
mama aryan berkata…
seronok tgk gambar 2 ni kak... mmg best tgk hijaunya ladang teh ni kan

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...