Mai Tengok..Nabi Suka MAkan Apa...

Makanan Kesukaan Nabi – Makanan sunnah

1. Barli – Bagus untuk demam jika dibuat sup.

2. Kurma – Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.

3. Buah Tin – Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir.

4. Anggur – Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah , menguatkan buah pinggang , membersihkan perut

5. Madu – Ia adalah makanan segala makanan , minuman segala minuman , ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas , membuka selera , menguatkan perut , membuang kahak . Baik diminum waktu pagi dengan air suam.

6. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita yang mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karakter dan wajahnya.

7. Susu – Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan seperti tangan membuang peluh dari dahi. Menguatkan belakang , memperbaiki otak , memperbaharui pandangan mata , membuang kelupaan.

8. Cendawan – Baik untuk mata , perancang keluarga .

9. Minyak Zaitun – Rawatan kulit dan rambut. Melambatkan penuaan , merawat radang perut.

10. Buah Delima – Membersihkan tubuh dari syaitan dan bisikan syaitan selama 40 hari.

11. Cuka – Nabi selalu meminum dengan minyak zaitun (Trend yang popular ketika ini di restoran-restoran itali)

12. Air – Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah di sedut perlahan-lahan. Jangan diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati.

p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Unknown berkata…
thnaks for sharing.....
kena ikut nie.... makananan terbaik pilihan Rasullullah.
Kak iman berkata…
iman xboleh msuk ag dengan susu la.Mesti jauhi susu xtau la ngpe.tapi lau cuka 2 cmpur dlm kek iman mkn la.by d way smua iman taram je
Chic Na berkata…
semuanya makanan berkhasiat. kena cuba amalkan.
mama aryan berkata…
perkongsian yg bagus..
ada yg selalu saya makan & ada yg jarang2 jdnya kena berusaha lg
Si Matatajam berkata…
Good info..ada gak baca sebelum ni dan amalkan..
QasehnyaRania berkata…
ya betul tu.
rumah saya sentiasa ada stok kurma..mornink akak,dh sarapan ke ;)
LydSunshine berkata…
Banyak yg saya amalkan diantara list ni. Alhamdulillah. Yang cuka tu, dulu sebelum pregnant, saya minum cuka kurma selepas makan. Amik sesudu je. Pastu rasanya sebelum tahu saya peknen pun saya selamba je amalkan lagi. Bila dah tau peknen tu usia kandungan dah sebulan lebih. Heheh.
IntaNBerliaN berkata…
yg buah kurma tu, mmg jadi fav kami 1 family :-)
Ira berkata…
Semua penah makan, tapi jarang diamalkan.. terima kasih kerana sudi berkongsi..
Suraya Baharun berkata…
insyaAllah akan cuba amalkan untuk kebaikan diri dan juga keluarga...
Unknown berkata…
tq berkongsi...boleh dijadikan amalan nih
Jahirah berkata…
setengah org kemain pantangnya,tp makanan ni la yg baik utk sistem badan.
nurul ada beli buku makanan sunnah Rasulullah saw..skang sdng amalkn cuka kurma..mmg elok kesannya antaranya melncrkn aliran susu badan

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...