Khasiat Halia

Tentang halia....Banyak Khasiatnya....

Seperti yang diketahui umum, air rebusan halia yang dicampur lada hitam boleh menghilangkan angin di perut.

Air rebusan ini sesuai untuk wanita yang baru bersalin dan mereka yang mengalami masalah angin seluruh badan,.

Bagi mereka yang terseliuh anggota badan, halia tua yang ditumbuk halus dan dipupuk di tempat tersebut boleh mengelakkan angin memasuki bahagian berkenaan.

Halia juga boleh mengubati penyakit sendi, cirit-birit, kekurangan tenaga, pening kepala dan demam panas.

Selain itu, halia membantu menghadam makanan, mengawal hati daripada kesejukan dan menghilangkan bau busuk mulut.

Pengambilan halia juga mencegah rasa pening dan mual atau motion sickness semasa menaiki kenderaan serta membuang kahak dan lendir yang melekat di halkum.

halia juga membantu menguatkan tenaga batin iaitu menambahkan air mani.

WALLAHUALAM....Segalanya dengan IZIN ALLAH...
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Unknown berkata…
memang halia baik untuk buang angin dalam badan... tapi nak meminum airnya susah sikit
mama aryan berkata…
saya kena makan halia banyak2 la ni..sebab angin satu badan hehe
Ratu Hatiku berkata…
Tq for sharing..xmkn lah pulak halia uhuhu..
Fiza Rahman berkata…
Saya klo buat sup memang suka letak halia lebih sket ☺☺
syiela berkata…
banyak kegunaan halia nikan.. bukan setakat masukkan dalam makanan je
Chic Na berkata…
suka makan halia muda buat ulam. :)
Aisy Nasiha berkata…
halia ni mmg kena ada kat umh saya sebab suka makan tomyam n paprik...
tapi kalau nak kena makan mcm gitu je, agak tak berapa nak boleh telan, haha.. walaupun dalam pantang, saya pejam2 je mata makan halia hirisan ..
saya suka makan asam halia yang warna merah tu :)
Tanpa Nama berkata…
gd sharing ni
LydSunshine berkata…
Bagus utk wanita lepas bersalin ye? Bagus... boleh amalkan nanti. Saya suka halia. Bila minum susu halia, rasa segar je.
Unknown berkata…
yg remy suka..... halia ubat terbaik untuk buang angin dlm badan......
Ira berkata…
Salam kak, lama Ira x dtg sini. Ira pakai losyen pati halia je.. hehe, nk minum airnya x lalu la plak..
Cendol berkata…
oh nice info lah kak.sebelum ni tau halia elok untuk buang angin je.lagi satu utk senggugut.hehe
akak ape kabar?moga sehat n ceria selalu :)sorry lmbt balas kunjungan akak ye
dkt mesir tak de jual cendol la kak :)
Unknown berkata…
nice info. kalau orang yang ada senggugut pun boleh minum air halia nihh.
azievee berkata…
Hehehe kalu sy makan halia mesti asyik buang angin jek...
TiranaAduka berkata…
pg jumaat yg damai di post halia
Jahirah berkata…
banyak khasiat halia ni...selalu campak sikit dalam masakan..:)
sal ya berkata…
ada yang dah tahu dan ada yang baru je tahu.

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...