Allah Dah Pinjamkan..Kita Jaga Elok2..

 Antara keratan akhbar berkaitan pesakit yang menderita penyakit buah pinggang.. 
Gambar Ehsan Google

Buah pinggang adalah hadiah dan amanah dari Allah....Ia cuma sebesar genggaman tangan kita sahaja..Berbentuk seperti kacang merah...Cuba lihat di SINI..Buah pinggang kita bertanggungjawab untuk mengeluarkan bahan buangan yang ada di dalam tubuh. Betapa pentingnya buah pinggang ..Jadi kita perlu  menjaga kesihatannya untuk kesihatan tubuh badan kita.Bagaimana untuk mengekalkan buah pinggang yang sihat.? Tips di bawah mungkin bermanfaat untuk kita..

1. Jangan amalkan minuman berkarbonat yang berlebihan. Minuman berkarbonat mungkin boleh memberikan kesegaran terutamanya ketika hari yang panas, tetapi mengambil minuman berkarbonat setiap hari boleh menghakis buah pinggang anda, yang mana akan menyebabkan berlakunya penyakit buah pinggang. Adalah disyorkan agar anda mengurangkan pengambilan minuman berkarbonat dengan cara meninggalkannya terus atau menghadkan pengambilannya setiap dua atau tiga hari. Anda boleh menggantikan minuman tersebut dengan menikmati segelas air limau.

2. Jangan mengabaikan jangkitan saluran kencing (UTI). Jangkitan saluran kencing merupakan jangkitan yang boleh menyebabkan radang saluran kencing. Meninggalkan jangkitan yang tidak dirawat boleh menyebabkan masalah utama dalam saluran kencing anda yang termasuk jangkitan pundi kencing dan buah pinggang anda. Apabila dikesan pada peringkat awal, UTI boleh dirawat dengan hanya ubat antibiotik dan sedikit nasihat mesra daripada doktor anda. Anda perlu menghubungi doktor mengenai jangkitan anda untuk mendapatkan rawatan yang sewajarnya.

3. Jangan menyalahgunakan dadah. Kadang-kadang anda mungkin perlu mengambil ubat di kaunter atau preskripsi untuk sakit, selsema atau penyakit lain. Ambillah ubat seperti yang disyorkan oleh doktor atau ahli farmasi anda bagi memastikan anda berada dalam keadaan yang sihat. Walau bagaimanapun, jika anda menyalahgunakan ubat-ubatan ini, anda boleh mendapat kesan yang merosakkan termasuk hati, otak dan kerosakan buah pinggang. Oleh itu, adalah disyorkan bahawa anda mengambil ubat-ubat ini sebagaimana yang diarahkan oleh doktor anda. Jika anda bingung mengenai dos dan / atau dos anda tidak mencukupi, doktor anda adalah satu-satunya yang boleh membuat penentuan dan tindakan mengenai perkara ini. Jangan sekali-kali mengambil ubat-ubatan tanpa mendapat keizinan dari doktor. ~SUMBER~

Kata Hati Pemilik Belog: Abah saya meninggal berasbab dari kegagalan buah pinggangnya berfungsi 13 tahun lalu.. :(
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Salina Mat Isa berkata…
Ramai yg tk jaga pmakanan skrg trutama air gas tu la..fast food pun ada kesan jgk kn kt buah pinggang..
are_lin@yu berkata…
yg pnting mncgah dr merawat..
Madam iEeDaZ berkata…
yerla kak..kena jaga semua pemakanan kite kan.. mmgla bole diganti dengan penderma organ tetapi utk yg byk duit bole la lgpun belum tentu organ tu sesuai atau tidak..moga same2 la jaga kesihatan kite kan..insyAllah...

Al-fatihah buat arwah abah akak yer..

mama aryan berkata…
saya skrg mmg jarang minum air gas nih,byk gula..klu teringin pun minum 100 plus je..hihi
Si Matatajam berkata…
Hargailah pinjaman Allah ni sebaik-baiknya...
Si Matatajam berkata…
Kalau dah rosak kta jugak yg susah.jd jaga la baik2..
Jahirah berkata…
simptom2 penyakit sekarang ni lebih kurang je...saya pernah dengar,ada sesetengah ubat boleh merosakkan buah pinggang jika diguna secara berterusan walaupun doktor yg syorkan.
sedihnya baca kak bukan apa terkenang abah nurul juga penghidap buah pinggang tapi bukan ada kencing manis tapi drp batu karang yang merosakkan buah pinggang dia..skangnie dialisis 1minggu 3kali..arituh buang tiub dalam perut 25.10.2012 nie nak buat tapak dialisis baru..sedihlah kak

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...