DIA Sedang Mengajar Kita Erti REDHA.."


Suatu ketika dulu...
Allah pernah datangkan beberapa orang yang membuatkan air mata perempuan yang keras hati ini saya jatuh berderai.. Rupa-rupanya hati saya ini belum cukup begitu keras dan kuat dalam menerima kata2 nista dan fitnah yang dilemparkan...

Tapi akhirnya bila saya fikir-fikirkan kembali kata2 di bawah ni...
"Jika datang orang 'menghadiahkan' air mata...
ALLAH sedang mendidik kita tentang sifat sabar...
Jangan dilihat manusia yang menjadi 'sebab'...
Lihat dengan mata hati yang ALLAH jua menjadi 'musabbabil asbab'...
Jika kau disakiti...fahamilah..
DIA sedang mengajar kita erti REDHA.."

Ada kebenarannya...
dan akhirnya saya menjadi 'tidak kisah' apa yang ingin orang katakan tentang kita saya...
lebih-lebih lagi jika apa yang diperkatakan itu bukan satu kebenaran...
...Alhamdulillah...!

p/s: sebenarnya saya bukan lah ingin bercerita tentang kisah pahit itu...
Lagi pun saya bukan manusia sempurna dan tak akan ada kesempurnaannya...
juga pernah silap dan khilaf..
Cuma yang ingin saya kongsikan adalah dua kata-kata motivasi di atas...
mungkin ia dapat memberi semangat pada sesiapa sahaja yang sekarang ini berada dalam situasi yang sama...
''DIA sedang mengajar kita erti REDHA.."
sebaris ayat yang cukup terkesan dihati...
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam,TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Tie HT berkata…
betul, sangat setuju..saya pun pernah hadapi situasi yg sama..perasaan redha tu byk hikmah di sebaliknya, cuma kena sabar sebab lambat dgn cepat je..lepas tu alhamdulillah Allah beri yg paling baik utk hdup kita..mungkin juga kita pernah menyakiti hati org tanpa disedari..dari situ kita pelajari dan muhasabah diri..
nursuriani berkata…
tengsss awkkk bila baca entry awk neh. rasa sejuk hati dan tenang jer jiwa neh :)
insan_marhaen berkata…
Tihara..betul tu..kita kena muhasabah..mungkin tapa sedar kita jg pernah melukakan hati insan lain satu ketika dulu...
insan_marhaen berkata…
Sue PeLik..Alhamdulillah..itulah niatnya utk berkongsi..
Ira berkata…
tima kasih sudi share motivasi ni. :)
izz iizza berkata…
betul dn sy setuju sangat..sy dulu pun pernah diuji dn hanya air mata jer peneman masa tu..

selalu mengadu kt Allah..kenapa sy diberi semua ujian itu..

dan siapa sangka Allah sentiasa mendengar rintihan sy..dan sy diberi kebahgiaan sekelip mata..

sekarang jika sy diuji..rasanya sy dh mampu untuk redha seredha2nya..sebab sy mula faham Allah hanya akan memberi ujian pada hamba-hambanya yang mampu..pasti ada hikmah disebaliknya..

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...