Seakan Gugur Jantung..ALLAHUROBBI..!

Hajat hati mulanya nak update kisah cuti 3 hari baru ni..Tapi rasanya ada lagi kisah yang saya kira lebih menyentuh hati keibuan saya...

Maghrib 18 September 2012...
Usai solat saya mencapai Quran..Baru saja memulakan Bismillah tiba2 telefon bimbit berbunyi..

"Ayang..along ada balik ke rumah tak..?"terdengar suara abah anak2 saya dihujung talian..jelas kedengaran cemas bunyinya....Tak sedap hati mendengar, lantas bertanya...

"Kenapanya abang"

"Along tak de lah.. abang dah cari tapi tak jumpa..."
Kali ini jantung saya seakan direntap...

"Abaaaang....!! Janganlah...."saya mula ingin menangis...

"Jap abang cari dalam toilet" abah anak2 saya pantas memotong kata seorang ummi yang mula kebimbangan...talian diputuskan...

Ke mana pula anak saya... mereka berdua sama-sama ke masjid tadi..Saya berdebar...Ya Allah selamatkan putera saya..hanya itu satu2nya putera yang saya ada.. Saya termenung seketika hampir2 menutup Quran yang terbuka...Namun akal mendahului tindakan... Saya terus dengan niat asal lalu membaca baris2 ayat suci..Dalam hati mudah2an dengan amalan saya yang sedikit ini Allah elakkan saya diuji dengan perkara yang saya rasa saya tak mampu nak hadapi....
Sambil membaca hati tetap juga menerawang... Apakah kesilapan yang telah saya lakukan hari ini.. Ingin rasanya saya menefon kembali..tapi saya tak sanggup mendengar kata2.." Abang tak jumpa along"..Ya Allah saya tak sanggup....

Sedang saya mengaji, tak lama kemudian terdengar bunyi kunci berlaga... Saya meluru ke luar bilik... Hanya abah anak2 saya yang kelihatan..saya tak nampak along...

"Abang mana anak..????"saya bertanya cemas ,muka nya nampak lesu... Beberapa detik along pula muncul..Allahhurobbi...syukurnya..saya sembunyi rasa cuak yang malanda sebentar tadi...

"Along pergi mana tadi" saya bertanya , cuba selamba..

"Ada..along berborak ngan kawan along..kawan lama..."suaranya mula bergetar sambil dia memeluk Quran...

"Along duduk kat mana..?

"kat dalam masjid la"...
Takpe lah alhamdulillah dah jumpa...tengok along.... Sayangnya abah ngn ummi kat anak..... Bila tak nampak along rasa luruh jantung....

Along mula mengesat ekor mata, sambil bangun menuju ke bilik...Saya masih di ruang tamu dengan abahnya...

"Abang marah dia ke..?" tanya saya bila terdengar along mengaji diselangi dengan esakan..Rasa tak patut pula kalau abahnya marah pada along..simpati pun ada , dalam keseronokan bertemu sahabat lama tiba2 di marahi...

"Tak..abang tak marah pun..Tak salahpun ke dia..cuma abang beritahu abang rasa risau bila tak jumpa dia dalam masjid tadi...Ingatkan pergi mana... Abang tak pernah rasa macam ni, rasa ketar, rasa gugur jantung..." Simpati juga saya pada abah anak2 saya, rupa2nya perasaan kami sama.....

Saya biarkan along selesai mengaji....Kemudian saya panggil dia..Tiada sahutan..Saya bangun..Jenguk dia dibilik..Saya lihat along sedang menangis sambil menekup muka.... Saya suruh along keluar.... Suruh along duduk kat abah... Abah peluk along...Sebaik dipeluk tangisan along semakin kuat..Saya tak pernah tengok along menangis dalam usia 9 tahun, 10 tahun dan 11 tahun seperti dia menangis pada hari ini.......Masa dia saya tinggalkan untuk melakukan haji 2 tahun sudah, walaupun menangis tapi along tidak menangis sesedih ini..
Saya sebak menonton adengan dua beranak ni..Tapi saya kawal emosi... Along masih lagi menangis... Kemudian saya panggil along duduk di sisi....

"Along tak salah...cuma hari ni Allah tutupkan seketika pandangan abah..sebab Allah nak uji nak tengok abah ngan ummi sayang tak kat anak2.. Satu lagi Allah nak tunjuk kat along betapa kasih dan sayangnya Ummi ngan abah pada along ...Sekarang along dah nampakkan... Dah..jangan menangis..."

Along masih lagi menangis ketika saya menghidangkan roti canai untuk makan malam kami...Roti canai yang dipesan Ain....

"Dah lama Ain tak makan roti canai..." katanya sebelum abah dan along ke masjid tadi...

Saya memanggil Ain di dalam bilik yang ralit bersama ipadnya...Tak tahu menahu pun dia apa yang berlaku antara kami...Bila keluar bilik..., dia kehairanan melihat along menangis...

"ummi kenapa along menangis.."sambil menelek muka along yang baring di atas sofa...

"Kenapa semua orang ni...Along dah darjah 6 pun nangis lagi..." Saya sekadar tersenyum..

Tadi saya tanya along..kenapa dia menangis... Along marahkan abah ke..Along geleng kepala... Habis tu kenapa..? Along rasa macamana..cuba beritahu ummi...along rasa bersalah ke..? along mengangguk....Dah lah..takde apa la along..saya memujuk...

Akhirnya along tertidur di sofa sebelum sempat menjamah roti canai....
Sengaja saya tak kejutkannya,,,biarlah dia rehat dulu..... kejap-kejap lagi saya kejutkan along...

p/s : Malam ini saya sangat memahami perasaan ibubapa yang anak2 kecil mereka tiba2 hilang dari pandangan mata...kekadang kehilangan mereka tidak dapat dikesan hingga ke sudah... Allahurobbi... Jauhkanlah saya dan ibu bapa diluar sana dari berhadapan dengan situasi ini....

...Lihat Along dan Ain.....
Kalian masih boleh dipeluk ummi dan abah...masih boleh memeluk kami berdua
Anak palestin ini hanya mampu melukis bayangan ibunya untuk 'dipeluk' saat rindu datang menyapa...

p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam,TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Aleyn berkata…
Mmg sedih sgt tgk gambr ni kan
@LeenShamsh berkata…
c'jai kite pun getar bce entry ni..rase perasan tu..walau uat mcm mane pun ibu ayah ttp kalah dengan anak.. T_T
Acik Erna berkata…
Assalam C'jai..acik amat memahami perasaan C'jai dan suami..
Umialya berkata…
itulah kasih sayang kita sebagai ibubapa..

alhamdulillah semuanya di dalam keadaan baik.
IntaNBerliaN berkata…
sy pnh lalui situasi rs besalh cm along ni.. mmg rs sebak sgt...
TiranaAduka berkata…
syukur alhamdulillah semua dlm keadaan baik ta. Sedey tgok gambar tu...
Kak iman berkata…
tetibe iman rindu pelokan seorg emak n dodoikaan iman waktu tido...
Si Matatajam berkata…
Tersentuh hati M bila baca ntry ni...
Cik Ai berkata…
sedih sgt bl baca entry C'Jai kali ni..rs seolah2 sy ditmp C'Jai..

teringat segala kasih syg yg x pernah luak dr seorang ibu.rindu serindu rindunya.Al fatihah :)
kurus berkata…
aduhh debar x leh cakap lah kan ..
nak2 kita ibu nie huhuh
mama aryan berkata…
koi pun ketor baca ni kak,Ya Allah..jgn la benda2 mcm ni jadi kat kita kan,dah nak nangis rasanya koi ni ha..nak lak tgk gambor tu,aduhai meruntun hati betoi
pastinya berdebar2 kan kak..
Unknown berkata…
ibu bapa mana yg tak sayang anak..kan...syukur sangat along xhilang pun.....mmg kalau saya pun..riso....
Brilliant Marjan berkata…
sy pn turut rasa apa yg dialami kak c'jai sekeluarga..begitu juga teringat adik sy yg kehilangan bayi buat selama-lamanya..sy tak dapat lupa kesedihan itu..insyaAllah,kesedihan itu bakal berganti dgn kegembiraan tidak lama lagi..
Ira berkata…
Berdebar2 baca entry ni.. Alhamdulillah, along selamat. Pernah jgk adik hilang masa kecik2 dlu, x tentu arah kami dibuatnya..
Sayu hati tgk gmbr tu...
are_lin@yu berkata…
ibu bpa mana yg tak sayangkan anak kan..nsib dpt jumpa along ;-)
Reena Sidek berkata…
sebak... sampai mengalir air mata sy baca....

LYAfrina berkata…
ank adalah segalanyer..kadang2 bila kt terlalu gelabah.. benda dpn mata pon xperasan ..yelah..nk dpt anak bukan la senang..bertarung hidup & mati kan..kalo lya pon..msti risau sgt2..

sedih sgt tgk pic last tu
TiranaAduka berkata…
apa khabarnya sekarang?
Jahirah berkata…
sebak baca...alhamdulillah along ada perasaaan bersalah tu.sesetengah budak takde perasaan.maknanya dia boleh berfikir utk org lain....
Unknown berkata…
akak perkongsian yg sgt bermakna..
insaf sy..sungguh,kasih emak dan abah tidak terbanding..
carilah kat mana2 pon,kasih emak dan abah juga yg terbaik..
doakan sy menjadi anak yg solehah :)

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...