Anak Masuk Dewan..Dada ummi Yang dup dap...dup dap..

Akhirnya akan tiba juga 11 september.. Akan bermulalah perjuangan anak-anak Tahun 6.. Segala macam jenis senjata telah pun dibekalkan.. Gunalah dengan bijaksana.. Anak-anak murid melangkah ke dewan.. , dada cikgu-cikgulah yang lebih berdebar kencang...

Mana-mana yang ada anak menduduki UPSR, maka mak ayahlah yang lebih debarannya..Kekadang tengok anak selamber je... Itu yang saya nampak..Along selambe saja...Kat rumah tak nampak pun mengulangkaji...

Sebelum ni, saya relaks je, takde pun perasaan resah..Tapi bila hampir tiba harinya baru terasa akan debaran walaupun tidaklah sekencang mana... Jika dibandingkan dengan keadaan kawan yang sama-sama mempunyai anak menduduki peperiksaan esok.. Kawan saya ni dari anak sulung lagi...bila anak berada di Tahun 6, dialah yang sama-sama malah lebih lagi debarannya... hehe..begitulah naluri seorang ibu....

Hujung minggu baru ni cikgu-cikgu along ada buat kelas tambahan tapi bersifat santai...bagi tips menjawab peperiksaan.. Memang bertungkus lumus sungguh mereka ni... Lepas kelas dia orang berkelah kat sekolah makan sama-sama..Sebab masing-masing bawa bekal dari rumah... Sempatlah saya menggoreng 2 bungkus mee dan selitkan juga kek marble yang ditempah dari anak sedara saya.. Si Kak Ngah Alyaa ....
Ni tepek gambar keknya..Rezeki ramai..

Selepas zohor saya dan abah bebudak ni bawa along dan Ain ke Tekam Resort untuk Rehat Minda... Tahun-tahun lepas sekolah along selalunya akan buat aktiviti Rehat Minda luar dari kawasan sekolah..Tapi tahun ni tak berkesempatan sebab sebulan sebelum UPSR, kita berada di Bulan Ramadhan.. Jadi inisiatif kita ibu bapa lah untuk merehatkan minda anak-anak... :)

Alhamdulillah...Nampak macam seronok je along dan Ain semalam dapat berendam dalam kolam..Memang benar-benar rehat minda lah kan...

Apapun saya selalu pesan kat along, buatlah yang terbaik....Tapi Jangan terlalu memikir sehingga memberatkan perasaan dan akhirnya menjadi tekanan..Ummi dengan abah akan terima apa juga keputusan yang along dapat dengan berlapang dada...sebab along dah usaha, dah berdoa jadi kita tawakkal lah pada ALLAH.. ummi tak mahu UPSR ini menjadi satu tekanan yang sangat berat untuk kanak-kanak seusia along... Ummi dan abah sentiasan mendoakan yang terbaik untuk anak-anak ummi..

Bagi saya UPSR bukan penamat segala-galanya...masih ada lagi peperiksan besar yang akan diharungi ketika di sekolah menengah nanti.. Cuma saya mengharapkan UPSR ini dapat menjadi batu loncatan dan tali pengukur untuk along menempatkan diri ke sekolah aliran agama...Sekarang ni sekolah aliran agama kebiasaannya akan mengambil pelajar yang mendapat cemerlang di dalam UPSR..Saya ingin along menjadi seorang AL-HAFIZ...ya semoga akan lahir seorang Hufaz dalam keluarga saya..

p/s : KETIKA ANAK-ANAK SEDANG MENJAWAB SOALAN DI DEWAN PEPERIKSAAN.
Ibu atau bapa di rumah pula lakukan amalan ini:-
1. Ambil Wudhuk.
2. Mengadap kiblat.
3. Baca Syahadah - 3x
4. Al- Fatihah - 1x
5. 3 Qul- 1x
6. Surah Insyirah - 1x
7. Selawat Atas Nabi - 10x
8. Baca Surah Yassin - 1x
9. Baca Surah Insyirah 100x.
10. Niat di dalam hati supaya Allah SWT permudahkan
anak-anak kita menjawab soalan dengan mudah dan tenang.

....Ayat Insyirah...

Esok abah akan hantar along hingga ke dewan peperiksaan...ummi asalnya nak turut serta tapi tpaksa batalkan hasrat tu sbb ada mesyuarat di PPD... MAAFKAN UMMI YE ALONG...ummi yakin along BOLEH dengan izinNYA..InsyaAllah..
Buat sahabat2 yang singgah..mohon doakan putera saya ini berjaya ,cemerlang dunia dan akhirat...
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam,TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

hnahdy berkata…
semoga berjalan dengan lancar :)
Tanpa Nama berkata…
moga dipermudahkan segalanya..moga berjaya utk anak akak..:)
Mommy_ima berkata…
Semoga segalanya dipermudahkan...amiiin..

moga berjaya Along! :)
Cik Ai berkata…
wish u all the ye Along =)

mmg la kan suma ibu2 mcm tu..ank yg nk amik periksa ibu yg risau lebih..tingat dulu ms nk amik periksa,ibu yg x lena tidur =)
Unknown berkata…
semoga berjaya..
Rozie berkata…
moga dipermudahkan segalanya.. good luck tuk anak yer..
Masya berkata…
semoga dipermudahkan anak menjawab exam.. doakan yg terbaik insyaalahh...

alhamdulillah anak sy dah siha, dah ke taska hari ni macam biaser...
are_lin@yu berkata…
ayu bca pn dah rsa gmntar..hehe..moga anak akak berjaya ya..insyaAllah..;-)
IntaNBerliaN berkata…
selalunya macam tu lah kan.. ibu2 ni mesti tak tenang duk pk ank jwb periksa.. balik umah je terus tanya an camne jwb exam td kan...
sal ya berkata…
memang mak2 akan rasa macam tu kan?!
syiela berkata…
doakan yang terbaik buat along. moga along dapat menjawab dengan tenang nanti.


*** keputusan hari tu kat sini
http://semekarartie.blogspot.com/2012/09/sedikit-lagi-ujian-buat-kami.html
adik bgsu sy pun upsr al ann :)
fieda berkata…
sama lah dgn perasaan saya ni..anak saya rileks jer mcm takder ape2 tp saya yg byk duk pesan tu pesan ni..dia balik jer tadi terus tanya mcm2..tp dia mcm biasa..jawapan ok jer..
mama aryan berkata…
semoga anak akak berjaya dgn cemerlang
Cendol berkata…
mak cendol pn selalu buat mcm ni.doakan kami semua.ehehe.adik cendol pn perikse nih..rinduuu dia

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...