KeHilangan demi Kehilangan


Berdepan dengan kehilangan demi kehilangan......
Bermula dengan perginya abah 13 tahun lalu....Hampir setahun Hospital menjadi rumah pertama abah..Berulang alik dari Jengka ke HKL atau kadang2 di Hospital Mentakab ketika itu adalah mainan bagi saya dan Ina..Pergi pagi, balik malam..Pergi petang balik esokan harinya..Tidur di kaki lima HKL..?? hehe..pernah dengan De..Tidur dalam kereta di stesen minyak, juga pernah bersama Jefri dan juga Ina yang sarat mengandung sulungketika itu..Tapi kami tak kesah..
Hari Isnin malam selasa.tanggal 8 Februari 1999...Saat Izrail menarik Roh abah keluar dari jasadnya..sangat tenang abah... Dikelilingi anak2 dan emak..juga jiran tetangga yang ramai..Abah telah bersedia kiamkan sendiri tangannya...Jari telunjuk abah dalam keadaan seperti ketika membaca tahiyat...Itulah kali pertama melihat sakaratulmaut ...
Dihadapan mereka saya cuba bertahan...jiwa bagaikan sepi seketika...
Untuk beberapa bulan menangisi abah secara sembunyi2....pernah terasa diri keseorangan ditengah khalayak.. Waktu itu diri masih bujang..Abah tak sempat mewalikan saya di hari pernikahan...hehe..Siapa kita untuk menahan Takdir...Saya redha..Selamat Jalan Abah...
Coretan untuk abah di sini~ >Bingkisan Untuk Abah  , Hasrat Yang Tak Tertunai...

Sepuluh tahun berlalu...
Anak mak dan abah yang tua, Ngah saya menyusul abah...(abang yang sulung meninggal umur 6 bulan) Perginya mengejut..  Julai 2009..Ketika saya Sedang sarat mengandungkan Ai'sah. Baru seminggu kami bersua muka..Tiba2 suatu malam usai kami makan ..dapat berita ngah dimasukkan ke hospital.. ketika kami sedang bersiap2..kebetulan ketika itu di rumah emak...beberapa minit kemudian telinga ini mendengar suara ateh di hujung talian...bersama tangisan menyampai khabar duka... terpana...
Pun begitu Emak sangat tabah berhadapan dengan kehilangan insan tersayang... Sebab itu saya sangat malu menangis dihadapan emak bila diri saya dilanda musibah..... Dari 7 anak mak , kini tinggal enam...(sebenarnya 10 orang, 3 meninggal sewaktu kecil..) Selamat Jalan Ngah..Kami semua redha...
Selepas hilang ngah saya sangat ralit mendengar nasyid Menanti Di Alam Barzah ....

2 bulan berlalu...setelah menanti sekian tahun untuk kembali punya anak kecil...setelah keguguran 4 kali....Ai'syah (kandungan ke tujuh) , akhirnya izin DIA  berjaya dibawa keluar ..Bukan membawanya untuk melihat dunia...bahkan untuk terus ke Syurga ALLAH.. Selimut hijau lembut yang saya beli.... yang saya angankan  buat membalut tubuh kecil itu saat kami dibenarkan keluar dari hospital tak pernah sempat untuk menjamah tubuh mulus Ai'syah...Tilam kecil yang masih berbalut tak sempat menjadi tempat beradu Ai'syah... Kesemua barang yang dibeli tak sempat digunakan... Sedih..? heheee..usah ditanya tentang rasa sedih.. Kerana sedih la, suatu hari tanpa sedar saya menangis dihadapan emak dan Ina...... Setelah beberapa lama dalam tempoh berpantang menahan airmata dari mengalir dihadapan mereka,..saya kecundandang akhirnya..Menangis sambil mencium dan memeluk selimut hijau lembut itu.....itulah kali pertama dan terakhir saya menangis bagai anak kecil dihadapan mak untuk beberapa saat ..Astagfirullah...Tiba2 saya bagai tersedar...  kesal dan malu bersatu.... malu yang teramat pada mak.. pada Ina..Lebih2 lagi malu pada ALLAH..Diberi ujian cuma sebesar itu pun,  saya seakan rapuh..Betapa diri saya lemah... Ya Allah ampunkan saya...Segera saya sembunyikan kembali tangisan yang masih bersisa..Tak mahu kelihatan lemah..Saya Redha Ya Allah...Selamat jalan Ai'syah...ummi yakin Allah ingin ganti dengan sesuatu yang lebih baik.. Alhamdulillah...setahun kemudian Allah jemput ummi dan abah menjadi Tetamu di Bumi Suci.... Alhamdulillah..
Coretan saya buat Ai'syah~>September Yang Penuh Kenangan, Tetiba Teringat..., Buah Hati Ku Yang 'Pergi'...

2011... Belum reda rasa kehilangan...emak yang dikasihi pula dijemput 'pulang' ke pangkuanNYA..juga secara mengejut dan mendadak...Sehari sebelum itu saya ke rumah emak..Itulah hari terakhir saya mendakap dan memeluk tubuh emak..Itulah hari terakhir saya mendengar suara emak..itu juga lah hari terakhir saya mengucup pipi lembut emak..  Kehilangann yang memurungkan hati dan jiwa... Hingga menimbulkan sebuah kerisauan..Risau suami melihat saya yang jadi pendiam dan hilang kata2... setiap kali usai solat air mata tak pernah gagal hadir ditebing mata... Hingga setiap kali begitu , suami akan mengajak saya bertahlil untuk mak setiap usai solat maghrib...begitulah dia memujuk hati saya yang gundah ketika itu...Kali pertama masuk ke rumah sendiri selepas ketiadaan emak...terus saya menangis...tak dapat ditahan air mata ketika melewati bilik air yang ada di bilik saya.... Manakan tidak..setiap kali mak bermalam dan singgah di rumah, bilik air saya itulah yang digunakan....saya ini anak ke dua bongsu...memang anak2 emak  semua rapat dengan mak...tapi rumah saya lah yang dia kerap dan mudah untuk datang...kerana saya tidak lah  tinggal jauh sangat dari mak...Allahurobbi.... Maafkan saya tuhan...Barangkali saya terlalu mengikut perasaan... Allahuakbar... Bila 'tersedar'  segera  saya lontarkan jauh2 perasaan duka itu....Astagfirullah....Mak aya redha mak pergi...Pergi dengan wajah yang cukup berseri..walau pun mungkin pergi mak meninggalkan sedikit ralat di hati...Aya tak sempat bawa mak berumrah ke Tanah Suci.... Tapi mak tetap dapat pahala umrahnya mak... Cuma Ina sampai sekarang masih lagi merana jiwanya...Anak bongsu mak..Dia yang menjaga emak..Hari2 bersama emak..Tiba2 dihari terakhir emak dia tiada di sisi..Segalanya perancangan Yang Maha Kuasa..Apa pun kami redha mak..Cerita kebaikan emak tak pernah lekang dari mulut kami.. Selamat Jalan Mak..kami sayang mak..
Coretan saya buat emak~> Terleraikah Rindu ini...? Kenangan Seorang Anak....IBU MALAIKAT KU DI DUNIA

19 November 2012...Bercuti kami adik beradik di CH...Namun percutian kali ini tidak mungkin memberi keseronokan..Mana mungkin kami boleh gembira saat menerima berita keadaan Kak Lang..Ketika itu doktor baru mengesahkan kanser telah merebak ke hati....Kesiannya pada alangdan anak2 buah..saat mereka gundah kami tiada di sisi...Maafkan kami alang, kak long, Syafiq, Naim, Akram dan Hasya...Tak pernah menyangka keadaan akan serumit itu... Tika berita itu kami terima..kalau mampu ingin rasanya kami terbang malam itu jg...Di CH masing2 melakukan solat hajat untuk ipar dan biras kami...Kak Lang...Turun dari CH kami terus ke HKL...Hari itu kami lihat kak lang tidak seperti selalu...Terbaring ..Tapi masih boleh berbual..masih mampu tersenyum dan bergurau..Seronok melihat masih ada senyuman di bibir  ipar kami...masih manis ..terukir dibibir..Makannya juga agak banyak dari biasa bila De mencubit ikan masak kukus ke dalam nasinya...Hati kami sedikit lega..berharap dan berharap kak lang akan sembuh..Moga ada sedikit keajaiban buat kak lang ..itu harapannya.Seminggu selepas itu kami tiba lagi di bilik wad yang sama... Kesihatan kak lang begitu menyentak..suaranya telah kedalam..Ya Allah... Sedih rasa hati...Kak lang dah tak mampu berjalan sendiri..Kami adik beradik berserta kak long membantu menukarkan lampinnya...Kerana walau dalam keadaan terlantar kak lang tetap menunaikan kewajipan solat 5 waktu..Alhamdulillah.. Sehingga bersolat dengan isyarat mata di saat2 akhirnya..Alhamdulillah..Tapi 2 hari kemudian... 30 November, Jumaat yang indah kak lang telah diambil kembali oleh PencitaNya.. lebih 23 tahun kak lang dipinjamkan dalam keluarga kami...Pergi nya juga tenang dikelilingi suami,anak2 , ibu dan ayah serta beberapa orang adik beradik kak lang..Solat jenazah di rumah diimamkan sendiri oleh anaknya, Naim..dan saya turut menjadi makmumnya..Kehilangan untuk kesekian kalinya..memang sedih..memang sakit bila hilang orang yang disayangi...Tapi kami kena redha....Selamat Jalan Kak Lang..
Coretan saya buat kak lang~>Selamat 'Berangkat' Kak Lang...

Hingga ke saat ini...ketika memandu pergi atau pulang kerja, air mata tetap akan mengalir jika ingatan dan rindu datang menyapa..Itulah masanya yang saya kira sesuai untuk menumpahkan air mata...Biar hanya Allah yang melihat...saya tak ingin orang sekeliling melihat air mata kesedihan saya...Bila rindu abah, rindu emak, rindu Ai'syah , terkenangkan adik beradik yang pergi, akan saya zahirkan rasa kasih dan sayang dengan sedekahkan ayat2 suci...itu tanda kasih sayang  pada mereka..


Sesungguhnya hidup itu sekadar In shaa ALLAH...dan mati itu perkara yang PASTI..
Suka atau tidak .. bersedia atau tidak..ia tetap akan datang...
AL FATIHAH untuk semua.....
Ketika Allah rindu pada hambanya, Allah akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui Malaikat Jibril yang isinya adalah UJIAN.. 

(✿◠‿◠) ...Teruskan memberi SeNyUmAn.... hehe
maaf panjang pulak n3 saya.. Saya nak jadi manusia TABAH...
Pandang orang lain yang hebat diuji...tentu kita akan rasa betapa kecil dan tak seberapa ujian  yang Allah berikan untuk kita rasai..(✿◠‿◠)
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Kakcik Seroja berkata…
Mereka yang telah pergi InsyaAllah telah aman dan bahagia di sisi Maha Pencipta. Hanya doa yang dapat dikirimkan dan saat untuk kita menyusul akan tiba juga...
Aisy Nasiha berkata…
Kehilangan demi kehilangan orang yang Allah sayangi..
Dalam kesedihan, saya rasa akak mmg tabah orangnya, dapat hadapi kehilangan ni... Semoga roh ahli keluarga akak yg dah pergi ni dirahmati olehNya
mama aryan berkata…
Sedih saya baca kak..sbb saya tahu mcmmana rasanya hilang org yg tersayang & betapa susahnya sembunyikn kesedihan sendiri sampai ada yg kata saya keras hati..tp sebenarnya menangis sendiri je..eh dah terlebih komen pulak..plg sedih saya sorg je yg xde masa arwah mak pergi adik beradik lain semua ada disisi mak..kesal sungguh rasanya sbb waktu saya blk kg lambat sbb pg family day ofis je
RIZZNA berkata…
Ya Allah, sungguh berat dugaan yg dilalui. CiM baru mengalami satu kehilangan dlm keluarga iaitu arwah abg CiM, tapi kami mengingati detik itu sampai ke saat ini.

Bersabarlah CJai. Allah lebih mengetahuui segalanya
Chic Na berkata…
tak dapat nak bayangkan kak. cikna baru je 2 kali mengalami peristiwa macam ni. kedua2 nya atuk cikna. itu pun dah rasa mcm tak dpt bendung kesedihan tu. InshaAllah semua tu akan jadikan akak lebih tabah.
QasehnyaRania berkata…
Al-fatihah buat semuanya..
Akak seorang yg tabah.semoga saya juga setabah akak.
Saat ini saya masih teringatkan arwah adik.
Terlalu berat ujian Allah pada kami di saat saya terlalu dambakan cahayamata.
Hanya satu doa saya semoga Allah makbulkan doa saya.
Tanpa Nama berkata…
sesungguhnyer Allah swt lebih sayangkan mereka semua yg telah pg mendahului kita, bertabahlah... dan bila rindu & kesedihan itu tiba sedekahkan Al Fatihah ye.....
Si Matatajam berkata…
Sememangnya Allah tau apa yg terbaik untuk kita.. Redha je la..
@LeenShamsh berkata…
T_T..tabahnye semue org..semuge kesabrn yg bukn calg2 ni mnjd hjah c'jai utk ke syurga..tiket 'free' krn sabar ;)
boni kacak berkata…
sabar ye... itulah namanya dugaan dariNya... yang kita kena tempuhi dengan sepenuh keredhaan dan kekuatan.. itu cara untuk Dia menguji hambaNya yang disayangiNya.. InshaaAllah, 'di sana' nanti kita akan berjumpa dengan mereka yang telah tiada.. masa itu pasti akan tiba.
Sharifah Nadzarah berkata…
setiap ujian pasti ada hikmahnya..kita sama telah melalui fasa kehilangan..moga mereka yg mendahului ditempatkan bersama para solihin..alfatihah...
salam kenal dari sy...
☾SHiemaCMa786☾ berkata…
salam c'jai :)

Allahurabbi..
sebak rasanya mmbaca coretan akak...
besarnya dugaan yg dilalui..

sabar ya kak..hikmah allah yg kita x ketahui..
semoga akak terus diberi kekuatan.insyaAllah :)

teruskan mengukir senyuman..
alfatihah buat mereka yg telah kembali kpd pencitaNYA
kurus berkata…
aduhh sedihnyaa akak baca di pagi jumaat ini ...
bertabahlah wahai hati .. semoga semua ini ada hikmah di sebaliknya .. titipkanlah doa buat mereka yg dikasihi agar mereka tenang disana .. kerana kita sendiri tidak pasti bilakah harinya kita nanti ..

semoga adik terus bersabar dan redha dengan ujian dari allah , sesungguhnya dia sahaja yg mengetahui apa yg dia turunkan buat hamba2nya ... aminnn
Myra Jay berkata…
Dugaan itu adalah ujian untuk menguji kesabaran hambaNya..

Memang berat dugaan kehilangan tapi Allah lebih mengetahui kekuatan dan kesabaran hambaNya dengan ujian ni.

Kuatkan semangat ye..
Suraya Baharun berkata…
sabar ye kak...sedih saya baca n3 ni..berdoa la semoga mereka sentiasa tenang disana...
Ira berkata…
Salam kak..
Panjang entry kali ni, tapi saya tetap teruskan pembacaan..
Sememangnya kak c'jai & keluarga org2 yg tabah & sabar krn bnyk kehilangan yg telah dilalui..
Setiap kejadian ada hikmahnya.
Unknown berkata…
mereka telah selamat..kita bila pula
Unknown berkata…
kehilangan demi kehilangan....... remy sendiri rasa sayu dgn cerita akak... betapa kerinduan satu ujian dlm perpisahan... apa lagi yg kita mampu selain berdoa dan sedekahkan alfatihah...... sesungguhnya ujian itu berat utk kita...... tapi itu juga mendekatkan kita pada yg Esa... Harap sahabat tabah hadapi segala ujian..... InsyaAllah..Allah uji kita tanda Dia sayang pada kita.....
IntaNBerliaN berkata…
Ya Allah kak... sedih pulak saya baca... kehlangan org2 yg tersayang dlm jarak yg xjauh.. moga akak tabah hadapinya...
Unknown berkata…
jangan bersedih. semua pasti ada hikmahnya. kita mesti redhoa atas permergain mereka. al fatihah buat mereka.
dieyna berkata…
al Fatihah buat mereka... hanya tinggal knangan membaluti,,, semoga akak tabah menghadapinya...
sal ya berkata…
dugaan sentiasa ada utk kita kan? saya pun kadang2 kalah juga. tp dlm apa jua hal saya selalu ingat Allah itu ada.
Jahirah berkata…
al-Fatihah untuk semua yang telah pergi tinggalkan kita...suatu hari kita pun akan pergi seperti mereka.tapi mmg sedih sangat bila kenangkan mereka yang kita sayangi yang telah tiada...rasa macam baru semalam mereka masih bersama...
wani faham kak mcm mana rasa kehilangan org tersayang sbb wani dh kehilangan ayah tersayang...sampai sekarang rasa sedih tetap ada dan apa yang mampu dilakukan sedekahkan ayat2 suci Al-Quran dan doakan semoga mereka yg telah pergi tenang disana.....
QA's ~ mamapapa berkata…
alhamdulillah CJai antara insan yg disayang Allah..tiap ujian yg dtg..dilalui CJai dgn penuh tabah..bidadari kecil mu mnanti di syurga in shaa Allah ..:)
TiranaAduka berkata…
sis o...sis...tabah ye!
Kehidupan harus diteruskan jua..

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...