Ada Pelangi selepas Badai..

Mindset ketika menghadapi ujian hidup:

1. Kenapa ujian seberat ini ?

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan dengan kesanggupannya”

Al-Baqarah: 286

2. Rasa frust?

“Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati, 
padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, 
jika kamu orang yang beriman.”

Al-Imran: 139

3. Bagaimana harus aku menghadapinya?

“dan mintalah pertolongan dengan jalan sabar dan mengerjakan solat 
dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali orang-orang yang kusyuk.”

Al-Baqarah: 45

4. Apa yang aku dapat daripada semua ini?

“Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, 
diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka...”

Al-Taubah: 111

5. Tidak! Aku dah tak dapat bertahan!!

“dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.
Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kufur”

Yusuf: 87


 KembaraHati : Jangan hanya kerana kita tidak dapat memiliki apa yang kita inginkan, kita terus menyalahkan ALLAH... kerana ALLAH lebih tahu apa yang paling baik untuk kita miliki.. Terimalah dengan hati yang redha dengan ketentuan-NYA..
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam, TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Unknown berkata…
betul tu kak...
kita kena redha...kuatkan semangat dan tingkatkan keimanan.....
lelamaisara berkata…
semangat kena kuat...
Cik Ai berkata…
in Shaa Allah..
semua yg berlaku pasti ada hikmahnya kan..itu pasti!
moga kita trs sabar dlm mghadai ujian Allah..yg penting tawakal kpd Allah :)
Chic Na berkata…
setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. :)
Unknown berkata…
insha Allah..pasti ada pelangi yg menanti
boni kacak berkata…
Kita kena redha dengan apa pun juga ketentuanNya :)
yan's cottage berkata…
salam kak....
ujian dari Allah akan menguatkan lagi keimannan kita....sabar adalah kunci kebahagian....
setiap ujian tu kena redha kak..apa yg berlaku pasti ada hikmah
Ira berkata…
smga akak bertambah kuat semangat. Allah Maha Mengetahui segala yg terbaik utk akak n hanya memberi yg terbaik utk hambaNya.
are_lin@yu berkata…
setap ujian ada hikmahnya kan.yg pasti kita kna kuat
LydSunshine berkata…
Ni baru sikit kan C Jai. Persoalan2 manusia semuanya ada jawapannya di dalam Al Quran.
TiranaAduka berkata…
semangat TiranaAduka penah ilang satu masa dulu krna ZU'
aizu's life berkata…
semuanya lengkap,kan.. AL QURAN kitab lengkap.. cover semua keadaan. smoga jd pedoman pd umat manusia
yang penting kita jangan berhenti doa..
TiranaAduka berkata…
semoga sis c'jai sentiasa di rahmati dan dilimpahkam oleh RAHMATNYA. Amin.

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...