Kisah Raya Kami : Al-Fatihah Untuk Ai'syah

Bergambar sebelum beraya ke rumah Pak Lang..

Menjelang raya, Along dan Ain lah yang paling gembira... Awal-awal lagi dah dapat duit raya daripada abah... Tapi kami pesan kalau beraya ke rumah orang jangan tunggu duit raya... Kalau tuan rumah bagi baru ambik, minta, jangan sekali-kali..! Saya tak mahu anak-anak terlalu fokus pada duit raya..Tak dapat tak apa, dapat alhamdulillah..itu rezeki..Tujuan beraya itu nak mengeratkan hubungan silaturrahim..

Rumah alang rumah pertama kami kunjungi... Selesai beraya dengan alang sekeluarga...Kami bertolak ke Sg Nerek , rumah mak mertua... Sebelum ke Nerek saya mengajak en zauj beraya dengan Bidadari Kecil kami terlebih dahulu... Kereta dipandu menuju ke Pusara Damai yang terletak di atas bukit di tepi lebuh.. Telah ada beberapa buah kereta seawal pagi itu..

Memasuki pagar Pusara Damai...

''Assalamualaikum Ya ahli Kubur..''
''Assalamualaikum Ai'syah, anak ummi....''
''Ummi datang ni..ummi datang dengan abah, along Faris , angah Ain pun ada...''
"Ai'syah...! Hari ini dah 1 Syawal... 6 Syawal nanti genab 3 tahun perkiraan kalendar Islam Ai'syah tinggalkan ummi tanpa suara, tanpa tangisan , untuk lena bersemadi di sini..."

Kami mendekati makam kecil itu, duduk di tepinya.. Sambil membacakan Al-Fatihah dan ayat-ayat suci...Makam puteri kami betul-betul berada di hadapan sekali..., bersih tanpa ada rumput yang tumbuh dipermukaaannya..

Sedih rasanya berada di sini..Saya kawal air mata dari gugur... Malu jika ditegur Along dan Ain... Walau tak gugur, birai mata tetap juga basah... Allahhurobbi...!


p/s : Banyak perkara dan peristiwa yang dilalui dalam tempoh 13 tahun ini menjadikan hati saya mudah tersentuh dan menitiskan air mata dalam diam....

Al Fatihah~buat Bidadari Kecil Saya, Ai'syah..
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam,TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

izz iizza berkata…
Al-fatihah..

sy turut simpati..semoga dia tenang dn aman disana..
Tanpa Nama berkata…
tersentuh sy baca..allah lebih sygkan die..sy pun rindu jugak arwah atuk n nenek..sempt ziarah kubur baru nie..soryy akak,lama sy xsinggah sini..lama menyepi..huhu..selamat hari raya cjai..maaf zahir batin..:-)
Jahirah berkata…
al-Fatihah...
sedih baca tapi dia mesti menunggu di syurga...

p/s:slmt hari raya aidilfitri,maaf zahir batin.baru dapat online...;)
Ruse Sulaiman berkata…
Al-fatihah. Memang tersentuh bila berada di pusara...
Kak iman berkata…
alfatihah salam takziah dri iman kak..

masyallah subahanallah iman alu2 kan if akk nk dtg beraya...terharu iman tau
Masya berkata…
al-fatihah moga rohnya dicucuri rahmat..
Ira berkata…
al fatihah..
sayunye baca entry ni..
bidadari kecil ummi menanti disyurga.. :)
Aleyn berkata…
Salam Lebaran....

Semoga arwah puteri mu aman di sana, amin
Reena Sidek berkata…
Al-fatihah...

tersentuh hati sy baca entry ni...
al-fatihah.. Allah lebih sayangkan bidadari kecil..

alfatihah...insyaAllah tenang dia die sane..
Tie HT berkata…
Ya Allah sebak baca entry ni..Al Fatihah untuk puteri keci...selamat hari raya yea..
mama aryan berkata…
al-fatihah utk bidadari kecil itu,sedih mama membacanya..
syiela berkata…
Al-fatihah buat bidadari kecil.. sedih.. moga tabah menghadapinya..


Allah lebih sayangkan dia..
@LeenShamsh berkata…
aishah tunggu ummi n abi di syurga.. ;)
sal ya berkata…
aisyah pastinya tenang di sana.

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...