Aku Berebut Jawatan..Tapi Lihat bagaimana Umar .....Malu nyaaaaa..


Kata-kata Imam Al-Ghazali kepada murid-muridnya:

yang paling dekat
dengan kita di dunia ini ,
bukanlah ibubapa,saudara mara atau sahabat handai...
melainkan kematian.
Yang paling jauh
bukan bintang ataupun matahari,
melainkan masa lalu.
Yang paling besar,
bukan bimasakti atau andromeda,
melainkan hawa nafsu.
Yang paling berat adalah AMANAH...
sedang,
Yang paling ringan
adalah meninggalkan solat..
Terakhir....
Tidak ada yang lebih tajam
dibandingkan lidah manusia


Lihat saja bagaimana reaksi Umar bin Abd Al-Aziz ketika terpikulnya satu amanah di atas bahu beliau sebagai seorang pemimpin.

Kisah Khalifah Umar bin Abd al-Aziz apabila beliau dilantik menjadi khalifah :

Beliau seakan terngamam dan begitu hiba.

Ketika para pembesar menanti kemunculan setelah dilantik,
mereka berbisik menanya anaknya, mengapa ayahnya belum keluar ke khalayak ramai. Katanya:
“Ayahku sejak dilantik, beliau terus bersendirian bersolat dan menangis.
Apabila ibuku masuk kepadanya, airmatanya bercucuran hingga ke janggutnya.
Apabila ditanya, dia berkata: “Wahai Fatimah!
Aku telah dikalungkan urusan umat Muhammad ini yang berbagai bangsa.
Maka aku terfikir tentang
orang yang fakir,
yang lapar,
yang sakit lagi derita,
orang biasa yang susah,
orang yang dizalimi lagi dipaksa,
tawanan perang yang dijauh,
orang tua yang uzur,
orang mempunyai keluarga yang ramai sedangkan wangnya sedikit
dan seumpama mereka yang berada di segala tempat dan penjuru negara.
Aku tahu tuhanku akan bertanya aku mengenai mereka pada hari kiamat kelak.
Aku bimbang alasanku tidak cukup kukuh untuk menjawabnya,
lalu aku pun menangis”

(lihat: Mahmud al-Baji, Muthul ‘Ulya min Qada al-Islam, 144)

Akhir Kalam....¸.•*´¯) Salam Ukhuwah. ¸.•*´¯)*
Sesiapa yg nak kongsi silakan.
Tak perlu mintak izin sebab saya memang ingin berkongsi dgn semua orang.
Klik butang 'SHARE'..Kalau sudi (◠‿◠✿)
Selamat Beramal ~ Moga ada manfaatnya...
~♥♥ ummuainries ♥♥~

"SAAT AKU MENYAMPAIKAN SUATU KEBAIKAN KEPADAMU, BUKANNYA AKU HENDAK MEMBERIKAN NASIHAT AKAN KEKURANGANMU SAHABAT..TAPI AKU SEKADAR MENJADIKAN DIRIMU SEBAGAI PERANTARA, AGAR NASIHAT ITU SAMPAI KEPADA DIRIKU."MENGARAHKAN WAJAH KE CERMIN, BUKAN BERERTI MENCARI-CARI KEKURANGAN CERMIN, NAMUN HAKIKATNYA ADALAH MENCARI KEKURANGAN DIRI UNTUK DIPERBETULKAN AGAR LEBIH BAIK, DENGAN "perantaraan cermin"

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...