Aurat Dengan Siapa?


Assalamualaikum...

Peringatan kembali buat diri dan sahabat-sahabat. Kadang-kadang kita tahu kepada siapa aurat kita boleh diperlihatkan atau dengan siapa kita boleh bersentuh juga bersalaman. Kita juga tahu dengan siapa kita perlu melindungi aurat kita , atau dengan siapa haram kita bersentuhan..
Tetapi dalam tahu itu juga kita masih membiarkan aurat kita terjuntai sesuka hati kepada orang yang bukan mahram.... Ada ketika kita mungkin berada dalam keadaan tersepit, bila ada yang menghulurkan tangan... Kita jadi serba salah dan akhirnya kita menyambut huluran tangan tersebut.. Kadang-kadang kita terlalu menjaga hati manusia walau dalam keadaan yang salah hingga kita tidak menjaga larangan yang telah Allah gariskan kepada kita.Kita lemah, hingga kekadang kita tak mampu bertegas...

Lihat carta di atas... Petak yang berwarna hijau adalah lelaki yang boleh kita sentuh, yang boleh kita dedahkan rambut di hadapan mereka..Itulah mahram kita.
Manakala petak merah adalah lelaki yang Haram kita bersentuhan dan memperlihatkan aurat dihadapan mereka..

Untuk perincian, seorang isteri tidak boleh bersentuhan dengan anak saudara lelaki dan bapa saudara suami. Wajib menutup aurat di hadapan mereka.
Manakala suami kita pula haram melihat aurat dan bersentuhan secara sengaja dengan anak saudara perempuan isteri dan ibu saudara isteri..

Jika tersentuh denga bukan MAHRAM maka BATAL wuduk kita. Semoga kita sama-sama dapat menyebarkan dan memelihara maruah Islam dari terus diambil mudah hingga perkara yag haram menjadi halal kepada kita semua...

Ulasan

perkongsian yang baik, saya pun kena perbetulkan :)
insan_marhaen berkata…
Nurul Husna Mohd Hassan...c'jai juga... berpesan2 untuk ingatan diri sendiri terutamanya..
Cahaya gembira berkata…
salam ziarah kembali :)
alhamdulillah, memberi peringatan..
ramai manusia kini terlepas pandang aurat mereka bila mana bersama bapa saudara "ipar"..dan yang ipar ipar duai tuu.. manfaatkan peluang ada untuk berdakwah di alam maya.
^__6
insan_marhaen berkata…
@Cahaya gembira..kadang2 kala hubungan atau gelaran dalam keluarga menutup pandangan mata kita tentang siapa mahram siapa ajnabi...insyaALLAH esama kita ingat mengingati..
Cahaya gembira berkata…
yup..betul betul..
dunia pergaulan sekarang memendekkan lagi akal manusia.. ^__^
*sama sama muhasabah

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...