Nomophobia ~ Fobia Tanpa Telefon






Siapa yang singgah membaca di sini tak de telefon..??? Rasa macam janggal pulak kalau ada di kalangan kita yang tak punya alat telekomunikasi ni...
Masyarakat zaman moden kini berdepan dengan sejenis penyakit baru yang dikenali sebagai nomophobia ...Penyakit apa tu...? Bahaya ke..? Penyakit ini juga di kenali dengan istilah
fobia tanpa telefon.


Dianggarkan lebih 66 peratus daripada penduduk Britain kini memilih untuk 'bersama' dengan telefon sepanjang masa dan tidak boleh berpisah dengan alat telekomuniskasi itu walaupun sekejap.Agak-agak kita macam tu juga ke..... Berdepan dengan masalah nomophobia..?

Cuba lihat tanda-tanda di bawah ni...kot-kot kita termasuk dalam kumpulan ini..

Antara tanda-tanda seseorang itu berdepan dengan masalah nomophobia adalah
tidak boleh mematikan telefon, sentiasa memeriksa panggilan tidak dijawab, mesej pesanan ringkas (SMS) dan e-mel.

Mereka yang menghadapi masalah itu juga dikatakan kerap mengecas bateri dan tidak boleh meninggalkan telefon mereka walaupun untuk ke tandas.

Macam mana..??? Dah dapat kesan...??? Adakah anda juga pengidap nomophobia....?

Tinjauan terbaru yang dijalankan oleh SecurEnvoy ke atas 1,000 responden di United Kingdom, sebanyak 66 peratus daripada penduduk negara ini menghadapai masalah tersebut.

Golongan muda berumur antara 18 hingga 24 tahun adalah kelompok yang paling ramai mengalami masalah itu apabila 77 peratus daripada mereka tidak boleh berpisah dengan telefon walaupun untuk beberapa minit.

Mereka yang berumur antara 25 hingga 34 tahun pula adalah golongan kedua tertinggi yang menghadapai masalah fobia tanpa telefon dengan jumlah 68 peratus.

Kajian itu turut mendedahkan purata orang Britain akan memeriksa telefon mereka 34 kali sehari dan 75 peratus pula menggunakan telefon di dalam tandas.

Pengasas bersama SecurEnvoy, Andy Kemshall berkata, kajian pertama mengenai nomophobia dilakukan empat tahun lalu dan didapati sebanyak 53 peratus daripada penduduk Britain menghadapi masalah itu.

Sumber : SINI

Ulasan

CtAyue berkata…
hehehe.. kalau zaman bercinta jarak jauh dulu memang sy ada penyakit ni agaknya.telefon 24jam kena ada.bateri kena selalu full,p tandas pun bawak jugak.hehe.. tapi bila dah dekat, dah kawen pun dgn encik suami, telefon pun buat tak tahu je, kdg bateri pun tak ber cas dah..hahaha. :)
RuMaH TuA berkata…
Assalamualaikum...

Tersenyum membaca n3 ni... :-)
Makna kata mereka yg selalu tertinggal phone xde la nomophobia ni kot? Hik3

Moga Allah kasih.
insan_marhaen berkata…
@RuMaH TuA btul lah tu...kalau ada sindrom ni memang tak akan lupa pd tipon...hehe..

@CtAyue biasa la ye di alam berkasih sayang, jauh dari mata...tak dapat tengok nak dengo suara..:) tu yg xbleh berenggang dgn tipon..:)
apepun suka kisah insan bercinta sesudah nikah..sweet sangat..hehe..

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...