Tidak Akan Papa, Orang Yang ..........



Assalamualaikum... 
Alhamdulillah diberi kesempatan untuk bertemu lagi diruang yang kecil ini..
Saya cuba untuk kembali menulis di sini... Melunaskan rasa rindu pada dunia blog ini... Ingin saya berkongsi sedikit mutiara ilmu yang dipetik dari buku 'Senyum' karangan 'tok Guru' saya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man... harap ia nya dapat menjentik minda setiap yang singgah di sini .... senyummmmmm... 

 Setiap orang dengan tabienya akan sayangkan harta...
Sehingga ada yang sanggup mati kerana mempertahankannya. Sedang apa yang dipertahankan itu akan hilang selepas kematiannya. Mungkin yang akan mewarisi hartanya ialah orang yang dimusuhi selama ini sama ada bapa, saudaranya atau warisnya yang lain.

Apabila memberi infak, derma atau sumbangan wang ringgit, kita akan terasa berat untuk mengeluarkannya pada jumlah yang agak besar. Umpamanya kalau kita menderma satu ribu, kita akan merasa besarnya jumlah tersebut.

Perasaan itu disebabkan kita beranggapan umur kita masih panjang dan lama untuk hidup. Sebaliknya andai kita menyedari usia kian bertambah hampir, tentulah jumlah yang kita dermakan itu sebenarnya terlalu sedikit berbanding harta yang kita ada.

*maka jangan sayang untuk bersedekah.... menambah nilai jumlah sedekah dari masa ke semasa.... 'tidak akan papa orang yang bersedakah'... saya sangat menyakini akan kata2 itu...apa pun keikhlasan itu yg lebih utama..
p/s: Jika banyak kekurangan yang kelihatan pada diri saya, Memang benar....Itulah saya...Andai ada masanya saya MENULIS sesuatu yang tidak mengikut acuan Islam,TEGURLAH saya.. NASIHATKAN LAH SAYA dengan HIKMAH, moga saya SEDAR akan kekurangan itu supaya IMAN ini tidak semakin NIPIS ... Kamu adalah saudara Saya (seagama) dan pada kamu saya meminta teguran yang IKHLAS itu.

Ulasan

Jahirah berkata…
salam...apa khabar..lama tak menjenguk sini..saya pun baru nak aktif semula berblog..

erm selalu mmg mcm tu bila nak keluarkan duit,tak payah ckp org diri sendiri kdg2 ada perasaan berkira, tapi tak rugi kalau kita memberikan..inshaAllah cuba berubah...:)
Puan Ida berkata…
betul tu sangat setuju
salam perkenalan dari ida
jemput singgah blog ida ye
umielman.blogspot.com
dah follow blog ni ye
Tanpa Nama berkata…
Mmg lama KA x jgk sini, pernah dtg, tp blog sunyi sepi hehehe

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...