Bidadari-bidadariKu Yang Hilang



Assalamualaikum...
Agak lama saya tidak menjengok ke blog ini...
Dek kerana kekangan masa dan sibuk dengan tugasan . Kekadang pulang dari kerja pun agak lewat..dengan keadaan badan yang penat malamnya mata mudah terkatup awal....

Sebetulnya saat ini jiwa saya masih lagi dalam kesedihan yang teramat sangat...
Meminjam panggilan yang digunakan oleh seorang rakan saya untuk ibu tercinta dengan panggilan 'bidadari' maka saya menggelarkan bonda yang saya kasihi dengan panggilan itu... Kesedihan saya berkait rapat dengan BIDADARI saya...
Tanggal 7.3.2011 tak mungkin dapat saya lupakan selagi nyawa di kandung badan ,
kerana pada tanggal inilah saya kehilanggan bidadari yang saya sangat kasihi...
Kehilangan yang mengejut membuatkan saya begitu terpana..



Ini bukanlah kali pertama
saya menghadapi kehilangan ahli keluarga dalam hidup saya..
Saya pernah menangisi kepergian abah yang saya sayangi 12 tahun lalu...
saat itu hanya 4 bulan sahaja lagi menjelang hari bahagia saya...
Saya sedih...sendu keseorangan...
Tetapi saya puas kerana dapat mengadap di saat-saat akhir hayatnya...
2 tahun sudah saya kehilangan abang yang sulung ,
pun saya masih boleh mengawal kesedihan hati...

Di tahun yang sama saya kehilangan abang, 2 bulan selepas itu
saya kehilangan BIDADARI kecil saya sewaktu dilahirkan...
Ini kesedihan yang berganda buat saya pada tahun tersebut..
Begitu sedih rasanya saat kehilangan BIDADARI kecil saya itu...
Namun begitu saya cuba sembunyikan kesedihan hati,
walau mata kering tapi hati saya tetap kebasahan.....

Hari ini kesedihan yang sama saya rasakan...
malah lebih lagi tatkala saya kehilangan BIDADARI hati saya yang satu ini...
Kalau mata saya menangis,
hati juga turut menangis...
Perginya secara tiba-tiba membuatkan kami anak2nya semua berasa sangat terkejut...
Terkilan kerana masing-masing tiada disisi...
Tiada rezeki kami untuk mengadap BIDADARI hati kami...
Hanya cucunya pengganti kami berada disampingnya....
Dua hari sebelum pemergian mu..
itulah hari terakhir aku mendakap tubuhmu..
hari itu jugalah ciuman terakhir yang ku berikan untuk mu bonda..

Sesungguhnya BIDADARI saya ini adalah seorang yang sangat murni jiwanya dimata saya.
Kebaikannya, Ketabahannya, Kecekalannya, dan Kesabarannya...
sangat menyentuh hati kecil saya..Tidak pernah berdendam...
Hatinya bebas dari sifat kesumat..
Kerana sifat2 inilah agaknya jenazah BIDADARI saya tidak lama berada di rumah...
Perginya begitu mudah, urusannya pula begitu pantas..
ALHAMDULILLAH...
Dengan wajah manis tersenyum bagai sedang tidur lena..
malah lebih manis dari lena sewaktu jasad masih bernyawa...
Dengan wajah yang begitu berseri BiDADARIKU diiring ke makamnya....
Semoga Damai di sana..

Aku .......,
Bagaikan hilang arah seketika tatkala BIDADARIku satu persatu hilang dari pandangan mata..
BIDADARI2ku yang aku kasihi..
Sesungguhnya kasih dan sayang ku terbatas...
Kasih sayang ALLAH mengatasi Segala2nya....
Bidadariku..
bonda tersayang semoga berbahagia saat ini bertemu Sang Kekasih ,
bertemu Suamimu,
bertemu cucu2mu,
bertemu anak2mu ...
bertemu ayah bondamu di alam sana...
Sesungguhnya Rinduku kini tidak bertepian ....
Kadang2 hati menangis ingin melepaskan rasa rindu yang membuak ...
Terbayang-bayang, terkenang-kenang dirimu di setiap sudut....
Rinduuuuu...
Rinduuuuu saat-saat kita bersama....

Ulasan

insan_marhaen berkata…
Ya ..Sedih hingga saat ini... Bila dh kehilangan baru sedar rupa2nya m itam manja dalam diam dgn wan... :-(

Catatan popular daripada blog ini

BuKaN SeMua GaMBaR PeRLu KiTe uPLoaD/ LiKe/ SHaRe/ KoMeN ... sama2 kita fikir.

Kenali Kuih Tradisional Kita

Info untuk Wanita: Fibroid dan Cyst

TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

Biar Gambar Berbicara [2]..SYRIA..

Merah Bak Delima....Banyaknya Khasiat Dia..

Mana Satu Gaya Tidur Pilihan Awak...